Tram Vlaanderen-Maastricht kan worden aangelegd

Zuid-Limburg kan binnenkort vier grote ov-projecten realiseren. Er zijn afspraken gemaakt tussen de provincie Limburg, Maastricht en Heerlen (Parkstad) over de rol en kostenverdeling van deze vier projecten. Het gaat om een tram tussen Hasselt en Maastricht, verbetering van de ov-as Maastricht Oost en doorstromingsmaatregelen in Parkstad en tussen Maastricht, Vaals en Aken.
Het project Tram Vlaanderen-Maastricht verbindt de steden Hasselt en Maastricht met elkaar. De tramverbinding levert een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid van Maastricht. De reistijd met openbaar vervoer tussen beide steden halveert van 71 naar 36 minuten. In de stad ontstaat een nieuwe ov-verbinding tussen Belvedere, het centrum en het station. Door de bijdrage van het rijk van 18 miljoen euro is de financiering rond. De Gemeente Maastricht en de Provincie Limburg leveren ook een belangrijke financiële bijdrage. De totale kosten bedragen € 45 miljoen.

Het project Openbaar Vervoer-as Spoorkruising Maastricht Oost en Doorstroming Maastricht – Vaals – Aken omvat het realiseren van de stationstraverse Maastricht (het verkorten van de rijtijd voor openbaar vervoer in de directe stationsomgeving in samenhang met het verbeteren van de oost-westverbinding ‘over het station heen’ voor langzaam verkeer) en het nemen van doorstromingsmaatregelen op de as station – Wittevrouwenveld – Geusselt – Amby – Meerssen en op de as Maastricht – Vaals – Aken (grensoverschrijdende snelbus). Indien mogelijk en noodzakelijk wordt eveneens de frequentie op deze verbindingen verhoogd. De totale kosten zijn € 18,55 miljoen. Het rijk betaalt hiervan 8,2 miljoen euro.

Het vervoer tussen de kernen Brunssum, Heerlen en Kerkrade (Parkstad) wordt gebundeld op één centrale as en het nemen van doorstromingsmaatregelen op deze as wordt een sneller alternatief gerealiseerd dat reizen over grotere afstanden ten goede komt. Het verhogen van de frequentie op deze as voegt extra kwaliteit toe. Op termijn is uitbreiding van dit concept naar andere verbindingen binnen Parkstad denkbaar. Kosten € 7,1 miljoen.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Tram Vlaanderen-Maastricht kan worden aangelegd - VerkeersNet

Tram Vlaanderen-Maastricht kan worden aangelegd

Zuid-Limburg kan binnenkort vier grote ov-projecten realiseren. Er zijn afspraken gemaakt tussen de provincie Limburg, Maastricht en Heerlen (Parkstad) over de rol en kostenverdeling van deze vier projecten. Het gaat om een tram tussen Hasselt en Maastricht, verbetering van de ov-as Maastricht Oost en doorstromingsmaatregelen in Parkstad en tussen Maastricht, Vaals en Aken.
Het project Tram Vlaanderen-Maastricht verbindt de steden Hasselt en Maastricht met elkaar. De tramverbinding levert een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid van Maastricht. De reistijd met openbaar vervoer tussen beide steden halveert van 71 naar 36 minuten. In de stad ontstaat een nieuwe ov-verbinding tussen Belvedere, het centrum en het station. Door de bijdrage van het rijk van 18 miljoen euro is de financiering rond. De Gemeente Maastricht en de Provincie Limburg leveren ook een belangrijke financiële bijdrage. De totale kosten bedragen € 45 miljoen.

Het project Openbaar Vervoer-as Spoorkruising Maastricht Oost en Doorstroming Maastricht – Vaals – Aken omvat het realiseren van de stationstraverse Maastricht (het verkorten van de rijtijd voor openbaar vervoer in de directe stationsomgeving in samenhang met het verbeteren van de oost-westverbinding ‘over het station heen’ voor langzaam verkeer) en het nemen van doorstromingsmaatregelen op de as station – Wittevrouwenveld – Geusselt – Amby – Meerssen en op de as Maastricht – Vaals – Aken (grensoverschrijdende snelbus). Indien mogelijk en noodzakelijk wordt eveneens de frequentie op deze verbindingen verhoogd. De totale kosten zijn € 18,55 miljoen. Het rijk betaalt hiervan 8,2 miljoen euro.

Het vervoer tussen de kernen Brunssum, Heerlen en Kerkrade (Parkstad) wordt gebundeld op één centrale as en het nemen van doorstromingsmaatregelen op deze as wordt een sneller alternatief gerealiseerd dat reizen over grotere afstanden ten goede komt. Het verhogen van de frequentie op deze as voegt extra kwaliteit toe. Op termijn is uitbreiding van dit concept naar andere verbindingen binnen Parkstad denkbaar. Kosten € 7,1 miljoen.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.