Tweehonderd hybride bussen in regio Utrecht

De Regio Utrecht gaat op grote schaal hybride personenvervoer doorvoeren. Eind 2011 rijden er tweehonderd hybride bussen in Utrecht. Deze bussen besparen ruim 1 miljoen liter diesel per jaar. Hiermee neemt de uitstoot van uitlaatgassen af. De aanschaf van de bussen is onderdeel van het eisenpakket dat Bestuur Regio Utrecht opstelt voor de Openbaar Vervoer aanbesteding 2011-2019. Het is de eerste keer in Nederland èn Europa dat er zo’n groot aantal hybride bussen wordt voorgeschreven in een aanbesteding.

Het dagelijks bestuur van Bestuur Regio Utrecht gaf op 1 maart jongstleden groen licht voor de plannen. De bussen rijden op een combinatie van een elektromotor en dieselmotor waardoor ze veel stiller zijn en minder uitlaatgassen uitstoten. Hybride bussen zijn wel duurder dan gewone bussen maar Bestuur Regio Utrecht wil niet langer wachten met de inzet en besluit nu te investeren. Een volgend moment voor de overstap op hybride vervoer doet zich anders pas voor bij de aanbesteding in 2019. Door het inzetten van hybride bussen is er minder milieubelasting in de toekomst, zelfs bij de verwachte stijging van het gebruik van het openbaar vervoer.
De hybride bussen hebben twee motoren die de aandrijving regelen; een dieselmotor en een elektromotor. Een elektromotor die als dynamo werkt zorgt er voor dat de energie die vrijkomt bij het remmen wordt opgeslagen. Daarna helpt de elektromotor met de opgeslagen energie de bus weer te accelereren. Aangezien er in het stadsverkeer veel geremd wordt kunnen de bussen ook vaak elektrisch rijden. Deze hybride combinatie van diesel met een elektromotor levert naar verwachting een brandstofbesparing op van tenminste 20%. Tweehonderd bussen die gemiddeld 250 km per dag rijden met een verbruik van één liter op twee kilometer gedurende driehonderd rijdagen per jaar geeft een brandstofbesparing van 1,125 miljoen liter diesel per jaar. Voor de concessieperiode 2011-2019 is dit in totaal negen miljoen liter diesel. De chauffeurs besparen door het aanpassen van hun rijstijl zelfs nog meer brandstof. Zij worden opgeleid voor dit „Nieuwe Rijden?. Een maximale besparing van fossiele brandstof is een eis in de aanbesteding.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Tweehonderd hybride bussen in regio Utrecht - VerkeersNet

Tweehonderd hybride bussen in regio Utrecht

De Regio Utrecht gaat op grote schaal hybride personenvervoer doorvoeren. Eind 2011 rijden er tweehonderd hybride bussen in Utrecht. Deze bussen besparen ruim 1 miljoen liter diesel per jaar. Hiermee neemt de uitstoot van uitlaatgassen af. De aanschaf van de bussen is onderdeel van het eisenpakket dat Bestuur Regio Utrecht opstelt voor de Openbaar Vervoer aanbesteding 2011-2019. Het is de eerste keer in Nederland èn Europa dat er zo’n groot aantal hybride bussen wordt voorgeschreven in een aanbesteding.

Het dagelijks bestuur van Bestuur Regio Utrecht gaf op 1 maart jongstleden groen licht voor de plannen. De bussen rijden op een combinatie van een elektromotor en dieselmotor waardoor ze veel stiller zijn en minder uitlaatgassen uitstoten. Hybride bussen zijn wel duurder dan gewone bussen maar Bestuur Regio Utrecht wil niet langer wachten met de inzet en besluit nu te investeren. Een volgend moment voor de overstap op hybride vervoer doet zich anders pas voor bij de aanbesteding in 2019. Door het inzetten van hybride bussen is er minder milieubelasting in de toekomst, zelfs bij de verwachte stijging van het gebruik van het openbaar vervoer.
De hybride bussen hebben twee motoren die de aandrijving regelen; een dieselmotor en een elektromotor. Een elektromotor die als dynamo werkt zorgt er voor dat de energie die vrijkomt bij het remmen wordt opgeslagen. Daarna helpt de elektromotor met de opgeslagen energie de bus weer te accelereren. Aangezien er in het stadsverkeer veel geremd wordt kunnen de bussen ook vaak elektrisch rijden. Deze hybride combinatie van diesel met een elektromotor levert naar verwachting een brandstofbesparing op van tenminste 20%. Tweehonderd bussen die gemiddeld 250 km per dag rijden met een verbruik van één liter op twee kilometer gedurende driehonderd rijdagen per jaar geeft een brandstofbesparing van 1,125 miljoen liter diesel per jaar. Voor de concessieperiode 2011-2019 is dit in totaal negen miljoen liter diesel. De chauffeurs besparen door het aanpassen van hun rijstijl zelfs nog meer brandstof. Zij worden opgeleid voor dit „Nieuwe Rijden?. Een maximale besparing van fossiele brandstof is een eis in de aanbesteding.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.