Gratis met de bus in Eindhoven in ieder geval tot 2012

Hermes en de gemeente Eindhoven hebben meerjarige afspraken gemaakt voor ‘Gratis met de bus voor 12- en 65+’. Tot en met 2012 kan het gratis busvervoer uitgevoerd worden binnen het door de gemeenteraad gestelde financiële kader van een half miljoen euro per jaar.

Na een proef van 2 jaar in 2007 en 2008 heeft de gemeenteraad eind 2008 besloten het gratis busvervoer voor kinderen en senioren structureel in te voeren. De proef was een groot succes, zo vindt Eindhoven. Zowel kinderen als senioren maken structureel meer gebruik van de bus. Niet alleen gaat men vaker met de bus, ook heeft de maatregel veel nieuwe reizigers opgeleverd. Alle doelstellingen zijn gehaald, zo stelt de gemeente: vaker met de bus in plaats van met de auto, beter gebruik van de reguliere openbaar vervoervoorzieningen, ouderen mobieler maken, kinderen vertrouwd maken met het openbaar vervoer en imagoverbetering van het openbaar vervoer.

Overigens komt daarvan een deel van de fiets: in de doelgroep 65+ gebruikt 13 procent minder vaak de fiets. Bij de jongeren is dat 3 procent.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Gratis met de bus in Eindhoven in ieder geval tot 2012 - VerkeersNet

Gratis met de bus in Eindhoven in ieder geval tot 2012

Hermes en de gemeente Eindhoven hebben meerjarige afspraken gemaakt voor ‘Gratis met de bus voor 12- en 65+’. Tot en met 2012 kan het gratis busvervoer uitgevoerd worden binnen het door de gemeenteraad gestelde financiële kader van een half miljoen euro per jaar.

Na een proef van 2 jaar in 2007 en 2008 heeft de gemeenteraad eind 2008 besloten het gratis busvervoer voor kinderen en senioren structureel in te voeren. De proef was een groot succes, zo vindt Eindhoven. Zowel kinderen als senioren maken structureel meer gebruik van de bus. Niet alleen gaat men vaker met de bus, ook heeft de maatregel veel nieuwe reizigers opgeleverd. Alle doelstellingen zijn gehaald, zo stelt de gemeente: vaker met de bus in plaats van met de auto, beter gebruik van de reguliere openbaar vervoervoorzieningen, ouderen mobieler maken, kinderen vertrouwd maken met het openbaar vervoer en imagoverbetering van het openbaar vervoer.

Overigens komt daarvan een deel van de fiets: in de doelgroep 65+ gebruikt 13 procent minder vaak de fiets. Bij de jongeren is dat 3 procent.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.