Impressie parkeertoren BEELD Van Kleef Vastgoed

Automatische parkeertoren maakt groot parkeerterrein overbodig

Op een kleine oppervlakte een groot aantal auto’s kwijt kunnen. Dat is het idee achter de 35 meter hoge automatische parkeertoren die in Dordrecht moet verrijzen. Vastgoedbedrijf Van Kleef spreekt van de eerste in Nederland en verwacht dat andere steden zullen volgen. De torens zijn ideaal voor binnensteden. Maar ook elders bieden ze soelaas: grote parkeerterreinen worden overbodig en kunnen parken worden.

Hoe hij op het idee kwam? Frits van Kleef heeft verschillende garageparken en stallingen in de Drechtsteden. Op twee plekken, in Dordrecht en Papendrecht, staat een kleine parkeersystemen, onder meer voor caravans. “Dan kom je al gauw op een parkeertoren”, zegt Van Kleef.

Vergevorderd

Zo’n torensysteem moet op het eigen terrein bij de brug naar Papendrecht komen. De plannen zijn vergevorderd. “Als gemeente toestemming geeft, gaan we ‘m bouwen. We hebben al een fabriek waar we zaken mee doen.” Het moet de eerste in Nederland worden.

De toren wordt 35 meter hoog, zeven meter lang en breed en daarmee 50 vierkante meter groot in oppervlakte. Mensen rijden met hun bolide de lift in, stappen uit en het systeem doet de rest. “Het stapelt links en rechts. Aan beide kanten is plek voor zo’n 17 auto’s.” Het blijft niet bij deze ene toren in Dordrecht. “We willen met dit soort systemen de markt op in Nederland”, zegt Van Kleef.

Voordeel

Er is volgens hem veel behoefte aan zo’n automatische toren. “In veel binnensteden is tekort aan parkeerruimte. Je ziet tegelijk dat daar veel oude gebouwen omgebouwd worden tot appartementencomplexen. Overal al willen mensen parkeren, maar dat kan niet. Maar ga je op een oppervlakte van drie parkeerplekken een meter of 15, 20 de hoogte in, dan kan het wel.”

Het is bovendien een goed alternatief voor parkeergarages. “Daar zit je altijd met lange in- en uitritten.” Niet alleen in binnensteden biedt de toren uitkomst, zegt hij. Ook op plekken met meer ruimte. “Heel veel flatgebouwen hebben een groot parkeerterrein. Dat benut vele meters. Terwijl: zou je op de kop van de flat zo’n toren neerzetten, dan kun je van de rest van het terrein een park maken. Dat is het grote voordeel.”

Geheimzinnigheid

Het Dordtse exemplaar dient in eerste instantie als proefproject – om te kijken of het uitpakt zoals bedacht. “Ik ga niet iets verkopen waar ik zelf niet achter sta.” Staat de toren er, dan gaat Van Kleef parkeerplekjes verhuren. Tegelijk dient het ding als showcase – om geïnteresseerden te laten zien wat hij in huis heeft.

Hiermee wil Van Kleef zich onderscheiden van andere partijen die in deze markt actief zijn. “Er heerst voor mijn gevoel veel geheimzinnigheid over wat er mogelijk is, wie de systemen levert en wat de kosten zijn. Ik wil iets betaalbaars leveren en denk dat dat interessant is voor heel veel partijen.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.