Checklist helpt met parkeren in 1,5 meter-samenleving

De 1,5 meter-samenleving brengt tal van uitdagingen met zich mee en ook het parkeren van auto’s en fietsen vraagt om nieuwe afwegingen. Om hulp te bieden bij veilig en verantwoord parkeren heeft Spark daarom een checklist ontwikkeld.

Hoewel het uitgangspunt nog steeds is dat mensen zoveel mogelijk thuis blijven, gaan we mede door de versoepeling van de coronamaatregelen toch steeds vaker op pad met de auto en fiets. Het is met het oog op het coronavirus wel nodig om dat zo veilig mogelijk te doen. Dat idee moet ook worden vertaald naar parkeerlocaties. “Dat zijn immers tussenstations voor mensen die zich van A naar B verplaatsen”, aldus parkeeradviesbureau Spark.

Het bedrijf heeft daarom een checklist opgesteld die beleidsmakers en beheerders van parkeerlocaties een afwegingskader biedt bij het nemen van maatregelen voor de korte termijn. Centraal staat de klantreis naar fietsenstallingen, parkeergarages en straatparkeerplaatsen voor fietsen en auto’s. Aan de hand daarvan biedt de checklist suggesties voor maatregelen die de parkeerder in staat stelt de 1,5 meterregel zo goed mogelijk na te leven.

Informeren, doseren en beheren

In zijn algemeenheid geeft Spark drie uitgangspunten mee: informeren, doseren en beheren. Een heldere boodschap geregeld herhalen is essentieel om te zorgen dat het gewenste parkeergedrag wordt vertoond. Dosering kan bijdragen aan de veilige omgeving voor de (geparkeerde) voetganger. De mogelijkheden hiervoor zijn wel afhankelijk van de locatie en omstandigheden. Naast het toepassen van de richtlijnen van het RIVM kan het beheer op diverse manieren bijdragen aan de totstandkoming van die veilige parkeeromgeving, maar ook aan het behoud daarvan.

Piekmomenten

Per bestemming is een aparte checklist gemaakt, maar deze zijn ook gebundeld beschikbaar. Als het om de fietsenstallingen gaat, is op het gebied van regulering en data bijvoorbeeld een afweging hoe je piekmomenten in kaart brengt en eventueel verschuift. Zo voorkom je dat er op bepaalde tijden te veel mensen tegelijk hun fiets willen stallen en het in acht nemen van de 1,5 meter afstand in gevaar komt. Bij het op straat parkeren van auto en fiets gaat het om onder meer looproutes, handhaving en informatievoorziening, terwijl bij parkeergarages bijvoorbeeld de inritten en trappenhuizen aan bod komen. Diverse zaken, zoals communicatie, komen in alledrie de lijsten voor.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur bij ProMedia. Hij schrijft vooral over personenvervoer en mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.