Biro in Amsterdam. Foto: gemeente Amsterdam

Amsterdam start proef met parkeervergunning elektrische stadsauto’s

Kleine elektrische stadsvoertuigen van merken als Birò en Carver horen op de rijbaan en moeten tegen betaling worden geparkeerd, zo staat sinds enige tijd vast. Maar Amsterdam wil bezitters van deze voertuigen tegemoet komen en moedigt het bezit van schone en stille voertuigen aan. Daarom start per 1 juli een proef met een een speciale parkeervergunning.

De landelijke wetgeving schrijft nu voor dat al dit soort kleine, elektische stadsvoertuigen een kenteken moeten krijgen. Die kentekenplicht geldt overigens niet voor mensen die vanwege een handicap in zo’n autootje rijden.
De tijd van rijden waar dat uitkomt en parkeren op de stoep is echter voor alle eigenaren voorbij; dat laatste moet tegen betaling gebeuren en de voertuigen horen thuis op de rijbaan.

Birò- en Carverrijders met kenteken kunnen voor de komende twee jaar in Amsterdam een zogenoemde stadsbrede parkeervergunning aanvragen. Daarmee kunnen ze overal in de stad op een officiële (auto)parkeerplaats hun voertuig kwijt. Wie zijn voertuig toch op de stoep zet, riskeert een boete van 95 euro.

Maximaal 3.000 vergunningen

De  vergunning heeft een tijdelijk karakter: na twee jaar moet de eigenaar kiezen tussen een vergunning voor een auto of voor een emissieloze brommobiel. De vergunning kost iets minder dan 225 euro per half jaar en de gemeente zal er maximaal 3.000 uitgeven. En elke uitgegeven stadsbrede vergunning gaat af van het vastgestelde maximum gewone parkeervergunningen in het betreffende gebied.

“Amsterdam wil zeker niet van het elektrische karretje af”, schrijft de gemeente in een toelichting. “De Birò/Carver is juist een aantrekkelijk stadsvervoersmiddel in plaats van de auto. Ze zijn milieuvriendelijk en nemen relatief weinig ruimte in. Dat past mooi in het beleid om al in 2030 al het Amsterdamse vervoer uitstootvrij te hebben.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur bij ProMedia. Hij schrijft vooral over personenvervoer en mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.