Treinvervoer Vechtdallijnen in 2012 naar Arriva

Arriva neemt het treinvervoer op de spoorlijnen Zwolle – Emmen en Almelo – Mariënberg, de zogenoemde Vechtdallijnen, over van NS en Connexxion. Dit is de uitkomst van de Europese aanbestedingsprocedure die de provincies Overijssel, Drenthe en Regio Twente hebben uitgevoerd. Het treinvervoer wordt verleend tot en met 2027.
Vier vervoerders hadden een offerte ingediend: Arriva, Syntus, Veolia en nieuwkomer Pollarisrail. Na de beoordeling van de offerte van Arriva Openbaar Vervoer NV is als winnaar naar voren gekomen. Arriva gaat vanaf december 2012 de lijn Zwolle-Emmen rijden en vanaf december 2013 ook de lijn Almelo – Mariënberg. 

De belangrijkste verbeteringen uit de aanbieding van Arriva zijn:
–  Op de lijn Zwolle – Emmen gaan nieuwe, snellere treinen rijden van de Zwitserse fabrikant Stadler. Deze treinen rijden ook elders in Nederland (o.a. Friesland, Groningen en Limburg).
–  De treinen op de lijn Almelo – Mariënberg worden gemoderniseerd en onder andere voorzien van 1e klas zitplaatsen.
–  De dienstregeling Zwolle – Emmen wordt uitgebreid met extra snelritten in de avonduren en vroegere ritten op zondag, waardoor een logische, regelmatige dienstregeling ontstaat.
–  Op werkdagen tijdens de ochtend- en middagspits rijden er extra treinen tussen Zwolle en Coevorden. Op deze manier wordt de drukte opgevangen.
– Er komt een betere verbinding tussen Drenthe en Twente door een extra stop van de sneltrein ontstaat er een overstapmogelijkheid in Mariënberg van de trein Zwolle – Emmen.
–  Op alle treinen op de lijn Zwolle – Emmen komt een steward in plaats van een conducteur. Deze heeft een balie tot zijn beschikking en kan alle reizigers op allerlei manieren van dienst te zijn (o.a. sociale veiligheid, reisinformatie, kaartcontrole e.d.). Op de lijn Almelo -Mariënberg zijn nu geen conducteurs aanwezig. Daar zullen stewards flexibel worden ingezet.
Een andere vernieuwing is dat de provincies Overijssel en Drenthe en Regio Twente samen opbrengstverantwoordelijk zijn. Zij streven samen met Arriva naar meer reizigers in de trein door de verbetering van de kwaliteit.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Treinvervoer Vechtdallijnen in 2012 naar Arriva - VerkeersNet

Treinvervoer Vechtdallijnen in 2012 naar Arriva

Arriva neemt het treinvervoer op de spoorlijnen Zwolle – Emmen en Almelo – Mariënberg, de zogenoemde Vechtdallijnen, over van NS en Connexxion. Dit is de uitkomst van de Europese aanbestedingsprocedure die de provincies Overijssel, Drenthe en Regio Twente hebben uitgevoerd. Het treinvervoer wordt verleend tot en met 2027.
Vier vervoerders hadden een offerte ingediend: Arriva, Syntus, Veolia en nieuwkomer Pollarisrail. Na de beoordeling van de offerte van Arriva Openbaar Vervoer NV is als winnaar naar voren gekomen. Arriva gaat vanaf december 2012 de lijn Zwolle-Emmen rijden en vanaf december 2013 ook de lijn Almelo – Mariënberg. 

De belangrijkste verbeteringen uit de aanbieding van Arriva zijn:
–  Op de lijn Zwolle – Emmen gaan nieuwe, snellere treinen rijden van de Zwitserse fabrikant Stadler. Deze treinen rijden ook elders in Nederland (o.a. Friesland, Groningen en Limburg).
–  De treinen op de lijn Almelo – Mariënberg worden gemoderniseerd en onder andere voorzien van 1e klas zitplaatsen.
–  De dienstregeling Zwolle – Emmen wordt uitgebreid met extra snelritten in de avonduren en vroegere ritten op zondag, waardoor een logische, regelmatige dienstregeling ontstaat.
–  Op werkdagen tijdens de ochtend- en middagspits rijden er extra treinen tussen Zwolle en Coevorden. Op deze manier wordt de drukte opgevangen.
– Er komt een betere verbinding tussen Drenthe en Twente door een extra stop van de sneltrein ontstaat er een overstapmogelijkheid in Mariënberg van de trein Zwolle – Emmen.
–  Op alle treinen op de lijn Zwolle – Emmen komt een steward in plaats van een conducteur. Deze heeft een balie tot zijn beschikking en kan alle reizigers op allerlei manieren van dienst te zijn (o.a. sociale veiligheid, reisinformatie, kaartcontrole e.d.). Op de lijn Almelo -Mariënberg zijn nu geen conducteurs aanwezig. Daar zullen stewards flexibel worden ingezet.
Een andere vernieuwing is dat de provincies Overijssel en Drenthe en Regio Twente samen opbrengstverantwoordelijk zijn. Zij streven samen met Arriva naar meer reizigers in de trein door de verbetering van de kwaliteit.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.