200 000 reizigers van De Lijn betalen bus of tram met sms

Elf maanden na de lancering van sms-ticketing heeft De Lijn 200 000 sms-tickets verkocht. Het 200 000e sms-ticket werd vrijdagavond 15 augustus om 18.08 uur aangevraagd door een reiziger in Antwerpen. Door de reiziger een alternatief te bieden voor de aankoop van een kaartje bij de chauffeur wil De Lijn stipter kunnen rijden. Dit najaar beslist de vervoermaatschappij of sms-ticketing wordt uitgebreid naar heel Vlaanderen.

Minder dan een jaar na de start op 6 september 2007 betalen elke maand ongeveer 17 000 reizigers hun rit met de bus of tram per sms. Het Antwerpse stadsnet neemt 62 % van de sms-tickets voor zijn rekening, Gent 38 %. De meeste sms-tickets worden verkocht op vrijdag, de minste op zondag. Vooral van 15 tot 18 uur vragen reizigers een sms-ticket aan.
Met 1087 sms-tickets was zaterdag 22 december 2007 de drukste dag. Toen liep de benefietactie ‘Music for Life’ van Studio Brussel. Om de actie te steunen, schonk De Lijn samen met Proximus de opbrengst van de sms-verkoop tijdens die vijf dagen aan dit goede doel. De drukste dag in Antwerpen was 22 december met 710 sms-tickets. In Gent viel de piek van de sms-tickets op 20 december met 444 sms-tickets. Ook de Gentse Feesten leverden een piek op.

Wie een sms-ticket wil kopen, sms’t vóór hij opstapt de bestelcode naar het verkort nummer. Na enkele seconden krijgt de reiziger een bevestigings-sms die geldt als vervoerbewijs. Een sms-ticket kost 1,20 euro (+ 0,15 euro voor de aanvraag-sms). Dat is voordeliger dan het goedkoopste biljet op het voertuig, dat 1,60 euro kost.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.