RET test met e-Busz emissieloos rijden Rotterdam

Het centrum van Rotterdam krijgt in september een elektrisch aangedreven stadsbus. De RET test gedurende twee jaar de e-Busz, waarbij de vervoerder dankzij GPS-technologie vooraf kan bepalen waar de bus langdurig elektrisch rijdt. Met deze innovatie kan worden vastgesteld welke gedeeltes van een buslijn emissieloos afgelegd kunnen worden en genieten bewoners en reizigers van schoon, stil en duurzaam busvervoer.

De milieuwinst van de e-Busz is in de eerste plaats mogelijk door de wielnaafmotor. Deze motor, ontwikkeld en geproduceerd door het Nederlandse e-Traction, bevindt zich in de achterwielen van het voertuig (Citea van VDL Bus & Coach). Deze zogeheten directe aandrijving is veel efficiënter dan de overbrenging bij verbrandingsmotoren of hybride combinaties, waarbij de motor op afstand van de wielen is geplaatst. De actieradius voor schoon rijden wordt daardoor uitgebreid tot uren, in plaats van de minuten bij de huidige generatie hybride bussen.
De e-Busz maakt gebruik van zogenaamd regeneratief remmen (waarbij remenergie teruggevoerd wordt naar de batterijpakketten) en wordt ’s nachts met (groene) netstroom bijgeladen in de stalling van de RET. De e-Busz beschikt als back up over een kleine generator die in noodgevallen wordt gebruikt om de accupakketten bij te vullen. Zodoende profiteert de chauffeur van alle voordelen van het elektrisch rijden zonder dat hij risico loopt met lege batterijen te komen te staan.

De tweede innovatie zit in de combinatie van GPS met elektrisch rijden. Daardoor kan vooraf worden vastgesteld waar elektrisch gereden wordt. Rijdt de e-Busz zo’n gebied binnen, dan schakelt de bus automatisch over op zuiver elektrisch rijden. Op deze delen van de buslijn wordt geen CO2 en fijnstof uitgestoten. Gedurende de pilot hopen de partners de actieradius, en daarmee het milieuvoordeel, van de e-Busz verder te vergroten.
De Rotterdammers langs lijn 44 profiteren direct van de e-Busz. Het voertuig is behalve schoner ook beduidend stiller dan een normale stadsbus, wat het wooncomfort vergroot. Ook chauffeurs en reizigers zullen de rust en luxe van een stille, schokvrij accelererende bus ervaren, zo belooft de RET.
De e-Busz kent tot slot een potentieel sterk economisch voordeel. In de eerste plaats zijn er beduidend lagere brandstofkosten (tot 40 procent). Verder maakt de directe wielaandrijving veel beweegbare onderdelen in de bus overbodig. Slijtage en onderhoudskosten vallen daardoor over de totale levensduur van een bus veel lager uit. Voor een vervoerder in een stad met een vloot van 100 bussen kan dat bij de huidige brandstofprijzen over een periode van 8 jaar een besparing van ruim 20 miljoen euro opleveren zo becijfert de RET.
De e-Busz is een initiatief van de Stichting NEMS en draait mee in een tweejarige pilot voor innovatieve bussen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De bus is het resultaat van een breed samenwerkingsverband van VDL Bus & Coach (Citea), RET, e-Traction (wielnaafmotor ), stadsregio Rotterdam, Rotterdam Climate Initiative, Hogeschool Rotterdam, Rabobank, Eneco (leverancier groene stroom en elektrische infrastructuur) en het ministerie van Verkeer & Waterstaat.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.