Scooter van Go Sharing BEELD Go Sharing

Groningen komt met vergunningsplicht voor deelscooters

Voor het aanbieden van deelscooters in Groningen is momenteel nog geen vergunning nodig, maar dat gaat volgend jaar veranderen. Met striktere voorwaarden wil de gemeente de overlast van deze voertuigen verminderen en de voordelen behouden. De scooters zullen onder andere niet meer geparkeerd mogen worden in het centrum en tussen 01.00 en 06.00 uur wordt het gebruik hiervan verboden.

Sinds dit voorjaar zijn scooters van Felyx en Go Sharing te huur in de stad. De gemeente had op dat moment geen juridisch instrument om eisen te kunnen stellen aan de aanbieders vanwege de harmonisatie van de Algemene Plaatselijke Verordeningen (APV) van Haren, Ten Boer en Groningen. Maar vanaf 1 januari 2021 gaat de nieuwe APV Groningen in en vanaf dat moment hebben alle vormen van deelmobiliteit een vergunningsplicht.

Parkeeroverlast

Hoewel de elektrische voertuigen een belangrijke bijdrage leveren aan de bereikbaarheid van de stad, zorgen ze soms ook voor parkeeroverlast en voor minder verkeersveiligheid. Dat wil het stadsbestuur aanpakken door voorwaarden te stellen aan het verhuur. Hiertoe wil het nog maar maximaal twee aanbieders toelaten, die allebei maximaal 200 voertuigen verhuren. De leeftijd om een deelscooter te huren moet omhoog van 16 naar 18 jaar en ’s nachts wordt het gebruik dus niet meer toegestaan.

Om de hinder in de openbare ruimte aan te pakken gaat de gemeente verder het stallen van deze voertuigen in de binnenstad verbieden. Daarnaast komen er op verschillende plekken vaste parkeervakken voor deze deelscooters. De gemeente wil van de aanbieder eisen dat die beter duidelijk maakt hoe het voertuig op de juiste manier kan worden gestald.

Om een vinger aan de pols te houden, wil de gemeente in staat worden gesteld om de aanbieder daarop te controleren. “Op deze manier kan aan de voorkant het aantal overlastmeldingen teruggedrongen worden en kunnen wij sneller en adequater optreden”, aldus het college van B en W in een brief.

Vergunningen

Deze plannen kosten enige tijd om uit te voeren, dus is de verwachting dat de daadwerkelijke vergunning in het voorjaar verleend kan worden. Felyx en Go Sharing worden gedoogd tot uiterlijk 1 mei. Maar tussen 1 januari en het verlenen van de gunning wil de gemeente al een maximum van 150 deelscooters per aanbieder eisen. Het gebruik van deelscooters in de nachtelijke uren is per direct niet langer toegestaan. “Hiermee verwachten we de overlast van deelscooters in deze tussenfase al fors te beperken.”

In een brief aan de raadsleden benadrukt het college dat aan een vergunning altijd een termijn zal worden gesteld. In het geval dat het niet lukt om de potentiƫle meerwaarde van deelscooters aan duurzame mobiliteit in de praktijk te vergroten of wanneer er toch te veel overlast is, kan de vergunning alsnog worden ingetrokken.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.