POET_Spark-parkeren

Het monster dat ‘Parkeren op Eigen Terrein’ heet

De garage wordt steeds minder gebruikt om de auto in te zetten en opritten worden omgevormd tot tuin. Het Parkeren op Eigen Terrein (of POET) wordt hierdoor verdreven naar de straat, maar de wijk is daar niet op ontworpen. Volgens adviseur Pieter Delleman bij Spark is het de moeite om de strijd aan te gaan met het POET-monster.

BLOG – In alle schilwijken is het hetzelfde verhaal. Iedereen wil een veilige parkeerplek voor zijn auto, maar iedereen wil ook zo veel mogelijk leefruimte. En dus zien we carports veranderen in slaap- of studeerkamers. Achter roldeuren van garages staan steeds minder vaak de net gepoetste vierwielers geparkeerd, omdat de ruimte wordt gebruikt als mini-fitness en ontspanningsruimte (tafeltennis zonder wind!), of als oplaadstation voor de elektrische fietsen. En waar moet je anders je kanjer BBQ in de winter laten? De opritten, bedoeld voor het parkeren van de tweede auto, worden omgekat tot bloemenborder.

Parkeren op straat

Want ja, we hebben minder tuin omdat we de achterkamer hebben uitgebouwd. Allemaal heel begrijpelijk, helemaal in tijden van corona waarin we aan ons huis gekluisterd zijn. Maar het Parkeren Op Eigen Terrein (in jargon POET genoemd) is hiermee wel verdreven naar de straat.

En daar is de wijk natuurlijk nooit op ontworpen. De openbare parkeerplaatsen waren vooral bedoeld voor het bezoek. En nu roepen dezelfde bewoners in koor dat de gemeente te weinig doet aan de on-ge-lo-fe-lijke parkeerdruk in de buurt. Het is een schande!

En het POET-monster grinnikt op de achtergrond.

Gereguleerd parkeren

In een stad wil je dat de schaarse ruimte voor parkeren wordt gebruikt door de juiste doelgroepen. De invoering van gereguleerd parkeren is vaak een kans om orde op zaken te stellen ten aanzien van het gebruik van private parkeercapaciteit. Want een goed uitgangspunt is altijd: als er POET is, dan komt een bewoner niet in aanmerking voor een eerste (basis)vergunning.

Dan moeten natuurlijk wel alle private parkeerplaatsen in beeld zijn. Wanneer deze inventarisatie wordt gedaan moet de gemeente soms moeten slikken wanneer een groot aantal parkeerplaatsen al langere tijd is onttrokken door ander gebruik. De beloning is er gelukkig ook: na het bevestigen van de eigen parkeercapaciteit aan de bewoner en de vastlegging in het vergunning­systeem blijkt opeens dat na invoering van de regulering er opeens weer meer plek is op straat.

Regels in parkeerverordening

Maar het POET monster kan altijd weer de kop opsteken. Dus gemeente: pak uw rol en vergun geen verbouwingen meer van garages tot slaapkamers en blijf scherp controleren of men dit ook niet illegaal doet. Van belang voor de toekomst is om duidelijke regels op te nemen in de parkeerverordening.

Wat ziet u als mogelijkheden voor parkeren op eigen terrein en welke afmetingen horen daarbij? Bedenk dat deze afmetingen onderhevig zijn aan ontwikkelingen, want ook de afmetingen van het CROW-normvoertuig (de standaard Ford Focus) wijzigen door de tijd. En blijf bij nieuwe gebiedsontwikkelingen hameren op goede afspraken over bestemmingen van groenstroken (dus niet parkeren) en het gebruik van opritten, carports etc.

Het is de moeite waard om de strijd aan te gaan met POET-monster. Door het schaarse Nederlandse parkeerareaal goed te laten gebruiken in het licht van parkeerregulering wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan de leefbaarheid van veel oudere wijken en buurten.

Pieter Delleman is adviseur bij Spark en tevens co-auteur van het boek ‘Parkeren in het Ruimtelijk domein‘

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Het monster dat 'Parkeren op Eigen Terrein' heet - VerkeersNet
POET_Spark-parkeren

Het monster dat ‘Parkeren op Eigen Terrein’ heet

De garage wordt steeds minder gebruikt om de auto in te zetten en opritten worden omgevormd tot tuin. Het Parkeren op Eigen Terrein (of POET) wordt hierdoor verdreven naar de straat, maar de wijk is daar niet op ontworpen. Volgens adviseur Pieter Delleman bij Spark is het de moeite om de strijd aan te gaan met het POET-monster.

BLOG – In alle schilwijken is het hetzelfde verhaal. Iedereen wil een veilige parkeerplek voor zijn auto, maar iedereen wil ook zo veel mogelijk leefruimte. En dus zien we carports veranderen in slaap- of studeerkamers. Achter roldeuren van garages staan steeds minder vaak de net gepoetste vierwielers geparkeerd, omdat de ruimte wordt gebruikt als mini-fitness en ontspanningsruimte (tafeltennis zonder wind!), of als oplaadstation voor de elektrische fietsen. En waar moet je anders je kanjer BBQ in de winter laten? De opritten, bedoeld voor het parkeren van de tweede auto, worden omgekat tot bloemenborder.

Parkeren op straat

Want ja, we hebben minder tuin omdat we de achterkamer hebben uitgebouwd. Allemaal heel begrijpelijk, helemaal in tijden van corona waarin we aan ons huis gekluisterd zijn. Maar het Parkeren Op Eigen Terrein (in jargon POET genoemd) is hiermee wel verdreven naar de straat.

En daar is de wijk natuurlijk nooit op ontworpen. De openbare parkeerplaatsen waren vooral bedoeld voor het bezoek. En nu roepen dezelfde bewoners in koor dat de gemeente te weinig doet aan de on-ge-lo-fe-lijke parkeerdruk in de buurt. Het is een schande!

En het POET-monster grinnikt op de achtergrond.

Gereguleerd parkeren

In een stad wil je dat de schaarse ruimte voor parkeren wordt gebruikt door de juiste doelgroepen. De invoering van gereguleerd parkeren is vaak een kans om orde op zaken te stellen ten aanzien van het gebruik van private parkeercapaciteit. Want een goed uitgangspunt is altijd: als er POET is, dan komt een bewoner niet in aanmerking voor een eerste (basis)vergunning.

Dan moeten natuurlijk wel alle private parkeerplaatsen in beeld zijn. Wanneer deze inventarisatie wordt gedaan moet de gemeente soms moeten slikken wanneer een groot aantal parkeerplaatsen al langere tijd is onttrokken door ander gebruik. De beloning is er gelukkig ook: na het bevestigen van de eigen parkeercapaciteit aan de bewoner en de vastlegging in het vergunning­systeem blijkt opeens dat na invoering van de regulering er opeens weer meer plek is op straat.

Regels in parkeerverordening

Maar het POET monster kan altijd weer de kop opsteken. Dus gemeente: pak uw rol en vergun geen verbouwingen meer van garages tot slaapkamers en blijf scherp controleren of men dit ook niet illegaal doet. Van belang voor de toekomst is om duidelijke regels op te nemen in de parkeerverordening.

Wat ziet u als mogelijkheden voor parkeren op eigen terrein en welke afmetingen horen daarbij? Bedenk dat deze afmetingen onderhevig zijn aan ontwikkelingen, want ook de afmetingen van het CROW-normvoertuig (de standaard Ford Focus) wijzigen door de tijd. En blijf bij nieuwe gebiedsontwikkelingen hameren op goede afspraken over bestemmingen van groenstroken (dus niet parkeren) en het gebruik van opritten, carports etc.

Het is de moeite waard om de strijd aan te gaan met POET-monster. Door het schaarse Nederlandse parkeerareaal goed te laten gebruiken in het licht van parkeerregulering wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan de leefbaarheid van veel oudere wijken en buurten.

Pieter Delleman is adviseur bij Spark en tevens co-auteur van het boek ‘Parkeren in het Ruimtelijk domein‘

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.