Straatbeeld parkeernormen FOTO Spark

Amsterdam ontmoedigt tweede auto met hoger parkeertarief

De parkeervergunning voor een tweede auto is in Amsterdam flink duurder geworden. Met de prijsverhoging wil de gemeente inwoners ontmoedigen om meer dan één auto te bezitten. De gemeente maakt het parkeren aan de randen van de stad op P+R-locaties en het gebruik van deelvervoer juist aantrekkelijker.

Met ingang van het nieuwe jaar werd ook de eerste parkeervergunning iets duurder door de inflatie. Het gaat dan om 1,02 procent. Maar het tarief voor de vergunning voor de tweede auto gaat op plekken zelfs van 1,5 naar 2,5 keer het tarief van de vergunning voor de eerste auto. “Vooral voor bewoners van het centrum kan de prijsstijging flink zijn”, aldus de gemeente.

Ruimtegebrek

Amsterdam wil het autobezit terugdringen omdat de ruimte in de stad schaars is. Bovendien heeft de gemeente de ambitie om de CO2-uitstoot te verminderen. Meer vervoer delen vormt een oplossing voor beide uitdagingen. De komende twee jaar experimenteert Amsterdam met verschillende deelvoertuigen en een probeeraanbod voor specifieke doelgroepen.

De gemeente benadrukt dat een deelauto flink goedkoper kan zijn als een auto een groot deel van de tijd stilstaat. Inwoners van Amsterdam met een parkeervergunning kunnen verder in een aantal wijken gratis parkeren in bepaalde parkeergarages. In sommige gebieden is zelfs een vergoeding beschikbaar voor inwoners die langer dan 24 uur in een parkeergarage parkeren. Ook op die manier wil de gemeente meer parkeerplekken op straat vrijmaken.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Amsterdam ontmoedigt tweede auto met hoger parkeertarief”

Pat Rick|04.01.21|15:29

Gebrek aan ambitie bij overheidsorganen is de oorzaak dat het verkeer rond A’dam dreigt vast te lopen. Forensen, bezoekers, toeristen moeten metro ook kunnen nemen om zich binnen de stad snel te verplaatsen binnen de metropoolregio. De dagelijkse files (pre-corona) op de A4, A5, A7, A8, A9 en A10 moeten grotendeels worden opgelost door metrolijnen, zoals de provincie NH bestudeert. En dit zijn eigenlijk het no-regret projecten

Pat Rick|04.01.21|15:29

Laat Amsterdam een autoloze lifestyle promoten door metro uit te bouwen. Indirect moedigen ze autogebruik aan als ze geen hoogfrequent OV alternatief als metro aanbieden. A’dam moet vergeleken worden als een metropool als Vancouver, met een vergelijkbaar mild klimaat en met hetzelfde inwonersaantal. Dit is een decennium later begonnen met hun metro, maar hebben nu wel 60% meer (80km met 53 stations) netwerk. Dus het kan wel! Men moet niet in een tram worden gestopt die dan door de stad sukkelt

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.