
Amsterdam ontmoedigt tweede auto met hoger parkeertarief
De parkeervergunning voor een tweede auto is in Amsterdam flink duurder geworden. Met de prijsverhoging wil de gemeente inwoners ontmoedigen om meer dan één auto te bezitten. De gemeente maakt het parkeren aan de randen van de stad op P+R-locaties en het gebruik van deelvervoer juist aantrekkelijker.
Verder lezen?
Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.
Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.
Bent u al abonnee van VerkeersNet?
Gebrek aan ambitie bij overheidsorganen is de oorzaak dat het verkeer rond A’dam dreigt vast te lopen. Forensen, bezoekers, toeristen moeten metro ook kunnen nemen om zich binnen de stad snel te verplaatsen binnen de metropoolregio. De dagelijkse files (pre-corona) op de A4, A5, A7, A8, A9 en A10 moeten grotendeels worden opgelost door metrolijnen, zoals de provincie NH bestudeert. En dit zijn eigenlijk het no-regret projecten
Laat Amsterdam een autoloze lifestyle promoten door metro uit te bouwen. Indirect moedigen ze autogebruik aan als ze geen hoogfrequent OV alternatief als metro aanbieden. A’dam moet vergeleken worden als een metropool als Vancouver, met een vergelijkbaar mild klimaat en met hetzelfde inwonersaantal. Dit is een decennium later begonnen met hun metro, maar hebben nu wel 60% meer (80km met 53 stations) netwerk. Dus het kan wel! Men moet niet in een tram worden gestopt die dan door de stad sukkelt