Enkhuizen (bron: Ertay Hayit/ Pixabay)

Enkhuizen pakt verkeers- en parkeerdrukte in stad aan

Parkeren in de binnenstad van Enkhuizen wordt door inwoners en ondernemers al jaren als problematisch bestempeld en daarom pakt de gemeente dit nu aan. Het college van B en W stelt voor om auto’s zo veel mogelijk aan de buitenranden van de binnenstad te laten parkeren, om het vergunningensysteem te herzien en om grote vrachtauto’s volledig te weren. Die plannen staan in het nieuwe parkeer- en verkeersontwikkelplan, dat tot doel heeft om de parkeerdrukte en de verkeersdruk in de binnenstad verminderen.

Een nieuw beleid is volgens de gemeente noodzakelijk omdat Enkhuizen ‘verblikt’: er is veel verkeer en overlast van geparkeerde auto’s in de binnenstad en het einde van het aantal wagens is nog niet in zicht. Met het nieuwe ontwikkelplan wil de gemeente de stad in de toekomst bereikbaar houden. Dit moet de leidraad worden voor een nieuw parkeerbeleid. Op 26 januari 2021 neemt de gemeenteraad een besluit over het parkeer- en verkeersontwikkelplan.

Knelpunt

Er is volgens het college een aanpak nodig, omdat parkeren in de binnenstad al jarenlang als een knelpunt wordt gezien. Het college stelt voor om een nieuw vergunningensysteem te hanteren. Door het hele aantal vergunningen te verminderen, moet de parkeerdruk dalen. Per adres bepaalt de gemeente het maximale aantal vergunningen en de gemeente wil ook anders omgaan met parkeervergunningen voor nieuwe bouwprojecten in de binnenstad.

Bovendien is het de ambitie om betaald parkeren in te voeren. Hierbij zullen de tarieven moeten verschillen per stadsdeel, zodat langparkeerders – zoals toeristen – hun auto verder van de binnenstad zullen plaatsen. Op die manier kan de gemeente meer regulering uitoefenen op de bezoekersstroom in de stad.

Bovendien wordt door betaald parkeren geld opgehaald, dat dan weer gebruikt kan worden om juist meer parkeerlocaties aan de buitenranden van de binnenstad te realiseren. Het college stelt aan de gemeenteraad voor om de haalbaarheid en locaties voor nieuwe parkeervoorzieningen te onderzoeken. Ook is het een voorstel om de meeste blauwe zones op te heffen.

Autoluwe straten

De gemeente wil van het ontwikkelplan de leidraad maken voor de verdere uitwerking van het nieuwe parkeerbeleid. In dit plan is het startpunt overigens een drie-schillensysteem. De binnenste schil is volledig autovrij en de middelste schil is parkeer- en autoluw. In de buitenschil wordt juist meer ruimte geboden voor stilstaande wagens.

Om de binnenstad wel goed bereikbaar te houden, kan worden ingezet op alternatieven voor de auto. Verbindingen naar het centrum moeten dan ook fiets- en voetgangersvriendelijk worden gemaakt. De gemeente wil sowieso aan de slag met het verbeteren van de fiets- en wandelverbindingen. De belangrijkste wandelroute is de route tussen het station en de binnenstad. Deze route moet aantrekkelijker worden voetgangers.

Meerjarenplan

Alle maatregelen uit dit parkeer- en verkeersplan worden overigens niet tegelijk uitgevoerd. De meest eenvoudige maatregelen worden eerst opgepakt, zoals het verbieden van grote vrachtwagens in de binnenstad. Voor andere maatregelen is meer onderzoek nodig. De gemeente noemt dit dan ook een ‘plan voor meer jaren’.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.