Geparkeerde auto's. Foto: vdvornyk / iStock

Aanvechten parkeerboete vaak succesvol bij controle met scanauto

Het loont om bezwaar aan te tekenen tegen parkeerboetes die worden uitgeschreven na controle met een scanauto. In de vier grote steden werd in 2019 bijna twee derde van de aangevochten boetes kwijtgescholden. Dat blijkt uit gegevens die de NOS heeft opgevraagd bij de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht.

De controle met scanauto’s resulteerde twee jaar geleden in totaal in ruim 1,2 miljoen naheffingsaanslagen in de vier steden. Tegen bijna 15 procent daarvan werd een bezwaarschrift ingediend. Dat gebeurde dus vaak met succes, want in circa 105.000 van de 165.000 gevallen werd de boete kwijtgescholden.

Rotterdam en Utrecht

Vooral in Rotterdam en Utrecht werden in 2019 veel bezwaarschriften ingewilligd. In deze twee steden verviel driekwart van de aangevochten boetes. In Amsterdam, waar de meeste boetes werden uitgeschreven, lag dit aantal op 66 procent. In Den Haag lag dit op ruim een derde.

  • Amsterdam: 551.150 boetes door scanauto’s, 70.513 bezwaarschriften (13 procent), waarvan 46.622 toegekend (66 procent)
  • Rotterdam: 345.000 boetes, 52.000 bezwaarschriften (15 procent), waarvan 39.000 toegekend (75 procent)
  • Den Haag: 267.132 boetes, 35.708 bezwaarschriften (13 procent), waarvan 13.332 toegekend (37 procent)
  • Utrecht: 48.067 boetes, 7.205 bezwaarschriften (15 procent), waarvan 5.455 toegekend (75 procent)

Coulancebeleid

De gemeente Amsterdam noemt tegenover de NOS op het eigen coulancebeleid als verklaring voor het hoge aantal ‘onterechte’ boetes. Het gaat dan om gevallen waarbij automobilisten wel hebben betaald, maar bijvoorbeeld een typefout hebben gemaakt bij het invoeren van het kenteken of net buiten het vergunningsgebied hebben geparkeerd. Als het gaat om een eerste vergissing, wijst de gemeente deze bezwaren toe.

In steeds meer gemeenten rijden scanauto’s rond om efficiënter te controleren op foutparkeerders. Camera’s op het dak scannen automatisch kentekens van voertuigen in zones waar betaald parkeren of een vergunningsplicht geldt. Het vergroten van de pakkans moet automobilisten ertoe bewegen vaker parkeergeld te betalen.

Lees ook: 

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.