Logo parkeergarage (bron: Flickr/ DennisM2)

Betalen per minuut moet parkeren in garage aantrekkelijker maken

Het college van B en W in Dordrecht wil in parkeergarages betalen per minuut invoeren. Dit is nog een extra maatregel om het parkeren in een garage aantrekkelijker te maken, want parkeren op straat is hier al duurder. Als minder automobilisten op straat parkeren, komt dat de leefbaarheid in het centrum ten goede.

De tarieven voor het parkeren in een garage blijven gelijk. Het voordeel voor automobilisten is dus dat ze niet meer per uur hoeven af te rekenen, maar betalen voor de minuten waarop ze daadwerkelijk geparkeerd staan. De gemeente verwacht dat het betalen per minuut geen significant effect heeft op de totale parkeeropbrengsten, hoewel het parkeergedrag hierdoor wel kan wijzigingen. Het effect is waarschijnlijk verwaarloosbaar, vooral ten opzichte van oorzaken van fluctuaties.

Bereikbaarheid en leefbaarheid

Het college van burgemeester en wethouders heeft de ambitie meer te gaan sturen op het parkeerbeleid, omdat er een opgave ligt om 10.000 extra woningen te bouwen en nog een 4.000 banen te creĆ«ren. Dit gaat naar verwachting leiden tot nieuwe verplaatsingen. “Wanneer al deze verplaatsingen met de auto plaatsvinden, komt de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad onder druk te staan. Bovendien is er onvoldoende ruimte om het extra autogebruik te kunnen faciliteren”, aldus wethouder Rik van der Linden in zijn brief aan het gemeentebestuur.

Het tarief voor parkeren in een garage blijft gelijk, maar het straatparkeertarief van 2021 moet wel omhoog. Parkeren op straat was al duurder: tussen de 0,10 en 0,50 cent per uur. Door dit voorstel, neemt het verschil toe naar tussen de 0,51 tot 0,87 cent extra per uur. Het is de wens om dit allemaal door te voeren direct na de zomer van 2021. De raad moet nog een akkoord geven. Hoewel het college verantwoordelijk is voor de invoering van betalen per minuut, moet de gemeenteraad instemmen met de aanpassing voor de tarieven voor straatparkeren.

Tarieven in garages

Het college verwijst in de brief naar een uitspraak van het CBb over de lage parkeertarieven die de gemeente Veenendaal hanteerde. Volgens het CBb concurreerde de gemeente hiermee oneerlijk met commerciƫle parkeergarages en -terreinen in de omgeving. Dit zal in Dordrecht geen probleem worden, benadrukt het college.

De gemeente Veenendaal had het het exploiteren van de parkeergarages namelijk niet vastgesteld als een economische activiteit die in het algemeen belang wordt verricht. In de Zuid-Hollandse gemeente is dat jaren geleden wel al gedaan.

Lees ook:

Gemeente concurreerde oneerlijk door te lage tarieven parkeergarages

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.