Geparkeerde auto's op afgesloten parkeerplaats

Betaald parkeren in Groningen ingevoerd ondanks discussie

Om parkeeroverlast in Groningen te voorkomen, voert de gemeente in meer wijken betaald parkeren in. Dit gaat een groot gebied in de stad gelden, om zo het ‘waterbedeffect’ te voorkomen. Dit heeft de gemeenteraad woensdagavond besloten. Enkele gemeenteraadsleden stelden aan de kaak dat het draagvlak voor de maatregel onvoldoende was, maar volgens het college van B en W zal ‘dat draagvlak nooit volledig zijn’.

Volgens de gemeente is het beprijzen van parkeren een effectief middel om forenzen, wijkvreemd verkeer of bewoners van straten waar parkeren al betaald is tot een andere parkeerkeuze aan te zetten. Maar de plannen zorgden voor discussie. Zo vindt het CDA dat inwoners te weinig betrokken zijn bij de plannen van de gemeente. Die laatste had meer moeten doen met mensen die geen klachten hebben.

Draagvlak

Het college kiest juist voor deze maatregel vanwege de klachten die zijn binnengekomen van inwoners van wijken waar het parkeren nog niets kost, al erkent het college dat de maatregel ook gaat gelden in straten waar geen problemen worden ervaren. “We willen de overlast oplossen en niet verschuiven”, vatte wethouder Philip Broeksma van GroenLinks het samen.

Het daadwerkelijke draagvlak onder de inwoners is nooit onderzocht en daar kwam kritiek op. Amrut Sijbolts van de Stadspartij bracht in dat de raad eerder een Parkeervisie vaststelde, waarin staat beschreven dat de gemeente bij veranderingen moet zoeken naar een breed draagvlak. “De parkeervisie wordt overboord gegooid.”

De SP stelde voor om niet op het parkeervoorstel te stemmen om zo de gemeente de kans te geven over de plannen in gesprek te gaan met wijkbewoners, maar daar was geen meerderheid voor te vinden. Het voorstel werd zelf ook aangenomen met 25 stemmen voor en 18 tegen. VVD, PVV, CDA, 100% Groningen en de Stadspartij konden zich niet vinden in het plan.

Wijken

In stappen zullen de wijken in de stad overgaan op betaald parkeren. Naast het omlaag brengen van de parkeeroverlast, moet dit ook meer ruimte scheppen voor auto’s van wijkbewoners én ruimte om straten anders in te richten. Parkeren zal niet meer gratis zijn in Paddepoel, Selwerd ten noorden van de Eikenlaan, De Hoogte, de West-Indische Buurt, Helpman, De Wijert Noord en de omgeving van het Martini Ziekenhuis. Helpman, Coendersborg, West-Indische Buurt, Oosterparkwijk (Florabuurt) zijn per 1 oktober het eerst aan de buurt.

Lees ook:

Groningen pakt overlast aan met uitbreiding betaald parkeren

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.