Stadhuis Den Haag. Foto: iStock / JJfarquitectos

Rem op onbeperkt verstrekken parkeervergunningen in Den Haag

De gemeente Den Haag gaat niet langer overal onbeperkt parkeervergunningen verstrekken aan inwoners. In gebieden waar de parkeerdruk hoog is, wordt een rem gezet op nieuwe vergunningen voor de tweede auto. Parkeervergunningen voor een derde auto of nog meer worden helemaal niet meer uitgegeven. Dat staat in de nieuwe Parkeerstrategie Den Haag 2021-2030.

Het is de ambitie van de gemeente om de parkeerdruk in ieder geval niet verder te laten toenemen en waar mogelijk zelfs te verlagen. In tegenstelling tot veel andere grote steden, vond in de hofstad de afgelopen jaren bij aanvragen geen toets plaats of er wel voldoende ruimte was voor meer auto’s. Inmiddels is er sprake van een schaarste aan parkeerplaatsen.

Aantal parkeerplaatsen leidend

Dit heeft tot gevolg dat inwoners op bepaalde locaties steeds meer moeite hebben om de auto in de buurt van de woning kwijt te kunnen, terwijl ze een parkeervergunning hebben. Daarom wil de gemeente dus dat het aanbod van parkeerplaatsen in de openbare ruimte leidend wordt voor het aantal uit te geven parkeervergunningen en krijgen inwoners niet zomaar meer een vergunning voor een tweede of derde auto. Wel blijft iedereen in principe recht houden op een vergunning voor de eerste auto.

Het nieuw Haagse parkeerbeleid wijkt op een aantal fundamentele punten af van de huidige strategie. Daarbij gaat het niet alleen om het beperken van het onbeperkt verstrekken van parkeervergunningen, maar ook om het invoeren of mogelijk uitbreiden van parkeerregulering. Dit moet ook mogelijk zijn in gebieden waar nu geen problemen zijn, maar wel grootschalige ontwikkeling is gepland. “Verdichting gaat onherroepelijk leiden tot meer inwoners en auto’s”, aldus de gemeente.

Een ander uitgangspunt is om bij nieuwbouw erg terughoudend te zijn in het verstrekken van parkeervergunningen. Volgens de gemeente is er inmiddels behoefte aan een nieuw parkeernormenbeleid. De gemeente laat eveneens onderzoek doen naar mogelijke juridische en financiële regelingen voor het bouwen of verbeteren van parkeergarages. Het is de verwachting dat de parkeerdruk kan afnemen en dat de leefkwaliteit kan verbeteren als er nieuwe garages worden aangelegd of bestaande garages beter benut worden.

Doelgroepen

Het nieuwe parkeerbeleid is afgestemd op de verschillende doelgroepen in de stad, waarbij het uitgangspunt is dat deze doelgroepen waar mogelijk parkeren op de juiste plek. Zo wil de gemeenten dat bewoners zo veel mogelijk parkeren op eigen terrein of in centrale parkeervoorzieningen, terwijl forenzen hun auto kwijt kunnen op P+R’s aan de randen van de stad of op eigen terrein.

Parkeren op straat is met name voor huisbezoek, terwijl toeristen en dagjesmensen worden aangemoedigd de auto te plaatsen op P+R’s en in publieke parkeervoorzieningen. Dit zorgt voor een efficiënt gebruik van de beschikbare parkeerruimte en maakt dubbelgebruik van parkeerplaatsen mogelijk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.