Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten wil parkeerbelasting naheffen op kenteken

In de Gemeentewet staat dat een naheffingsaanslag voor parkeerbelasting direct moet worden uitgereikt aan de bestuurder. Als dat niet kan, mag de parkeerhandhaver de naheffingsaanslag op de auto achterlaten (de bekende bon achter de ruitenwisser). Achteraf per post de naheffingsaanslag toesturen, zoals dat bijvoorbeeld ook gebeurt bij het overschrijden van de maximumsnelheid, is volgens de huidige bepaling in de Gemeentewet niet mogelijk.
Het SHPV gaat er bij de minister van Binnenlandse Zaken op aangedringen dat de wet wordt aangepast. Door de mogelijkheid van achteraf toesturen van een naheffingstoeslag in de wet op te nemen, wordt het namelijk mogelijk om de parkeerhandhaving veel efficiƫnter in te richten. Een scanauto rijdt rond en registreert en controleert of er op de gecontroleerde kentekens een parkeerrecht is vastgelegd. Technisch is het mogelijk om bij het ontbreken van een parkeerrecht direct een opdracht te geven om een naheffingsaanslag te maken en die vanuit een backoffice te versturen naar het adres van de kentekenhouder. De parkeercontroleur hoeft dus niet langer op straat rond te lopen om naheffingsaanslagen op te stellen, te printen en uit te reiken.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten wil parkeerbelasting naheffen op kenteken - VerkeersNet

Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten wil parkeerbelasting naheffen op kenteken

In de Gemeentewet staat dat een naheffingsaanslag voor parkeerbelasting direct moet worden uitgereikt aan de bestuurder. Als dat niet kan, mag de parkeerhandhaver de naheffingsaanslag op de auto achterlaten (de bekende bon achter de ruitenwisser). Achteraf per post de naheffingsaanslag toesturen, zoals dat bijvoorbeeld ook gebeurt bij het overschrijden van de maximumsnelheid, is volgens de huidige bepaling in de Gemeentewet niet mogelijk.
Het SHPV gaat er bij de minister van Binnenlandse Zaken op aangedringen dat de wet wordt aangepast. Door de mogelijkheid van achteraf toesturen van een naheffingstoeslag in de wet op te nemen, wordt het namelijk mogelijk om de parkeerhandhaving veel efficiƫnter in te richten. Een scanauto rijdt rond en registreert en controleert of er op de gecontroleerde kentekens een parkeerrecht is vastgelegd. Technisch is het mogelijk om bij het ontbreken van een parkeerrecht direct een opdracht te geven om een naheffingsaanslag te maken en die vanuit een backoffice te versturen naar het adres van de kentekenhouder. De parkeercontroleur hoeft dus niet langer op straat rond te lopen om naheffingsaanslagen op te stellen, te printen en uit te reiken.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.