Parkeerplaats in Breda

Hoe zet je parkeerbeleid in om aantal auto’s in de stad te verminderen?

Het verminderen van geparkeerde auto’s in de stad, het tegengaan van zoekverkeer en het creëren van parkeerdiensten op maat zijn speerpunten in veel steden. Goed parkeerbeleid is daarbij onmisbaar. Het verhogen van parkeertarieven is vaak geen populaire maatregel, net zoals het opheffen van parkeerplaatsen. Welke slimme parkeeroplossingen kunnen bijdragen aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van steden en dorpen? “Parkeermaatregelen zijn complex – het gaat constant om het vinden van de balans.”

Beleid is noodzakelijk, vertelt directeur Ivo Cré, directeur Beleid & Projecten bij Polis. Dit is een netwerk van Europese steden en regio’s die samenwerken voor innovatie en duurzame transportoplossingen. Hij sprak tijdens Intertraffic over de mogelijkheden voor parkeerbeleid en over slimme parkeeroplossingen die mogelijk voordelen bieden.

Drie uitdagingen

Het is noodzakelijk om goed naar parkeermanagement te kijken. Nu ontbreekt het volgens Cré soms aan focus, terwijl steden zichzelf voor drie uitdagingen gesteld staan waarbinnen parkeren een rol kan spelen. Ten eerste elektromobiliteit. Elektrische auto’s moeten tijdens het stilstaan geladen worden. Dit vraagt om veel infrastructuur en vereist ruimte.

De tweede uitdaging betreft de langeafstandsreiziger. Cré merkt dat dit type bezoekers van steden toenemen en zij kiezen steeds vaker voor de auto. Die wagens moeten natuurlijk ergens geparkeerd worden. Als laatste is er sprake van een ontwikkeling in het type voertuigen dat de stad binnenkomt: auto’s worden steeds groter. “De ruimtelijke voetafdruk begint een echt probleem te worden. Parkeerbeleid kan de oplossing vormen, zodat deze voertuigen niet te veel ruimte in nemen.”

Parkeerplaatsen creëren waar ze nodig zijn

De directeur bij Polis is echter positief, want er zijn genoeg kansen. “De parkeersector heeft de kaarten in handen om de hoeveelheid auto’s in steden te verminderen. Zij weten hoe ze ruimte moeten managen en hebben beschikking over digitale instrumenten, die ze hiervoor kunnen inzetten. Dit is super interessant.”

Sommige steden zijn al voortvarend aan de slag met hun parkeerbeleid. In Rotterdam wordt regulering gebruikt om controle te houden op het aantal auto’s in een gebied. “We willen parkeerplaatsen creëren waar wij ze nodig vinden, niet waar automobilisten ze willen”, aldus Bastiaan Pigge van de gemeente Rotterdam. Daarbij benadrukt hij wel dat parkeerbeleid altijd lastig is. Zo kunnen inwoners vooraf moeilijk inschatten wat de effecten zijn van bepaalde maatregelen.

Minder stilstaande auto’s

Er zijn verschillende kansrijke innovaties rondom parkeren, zoals dynamische ruimtegebruik. “Zo kun je het economische en functionele gebruik van de plek vergroten”, aldus Cré. Daarnaast kan parkeerbeleid worden ingezet om auto’s vaker aan het rijden te krijgen. “Auto’s staan 90 procent van de tijd stil”, aldus Bjørn Ove Berthelsen van de Noorse stad Trondheim. “We moeten de auto aan het rijden krijgen en parkeerbeleid kan daarvoor een aanjager zijn.”

Autonome voertuigen kunnen daaraan een bijdrage leveren. Maar deze innovatie gaat gepaard met zowel voor- als mogelijke nadelen, denkt Pigge. Lokale overheden kunnen autonome voertuigen hierdoor enerzijds gemakkelijker leiden naar plekken in de stad waar zij ze willen hebben. Anderzijds vermindert dit niet het aantal wagens in de stad zelf. “Zelfs een wagen die autonoom en zero emissie is, blijft een auto die door de stad rijdt”, vertelt hij.

Parkeerdata

Digitalisering en het gebruik van parkeerdata is ook kansrijk. Aan de ene kant is dit erg voordelig voor de reiziger, die hierdoor betere informatie krijgt over de plek waar hij kan parkeren. Dit betekent minder zoekend verkeer. Het helpt verder overheden bij het maken van beleid. “Zij kunnen dit gebruiken voor een langetermijnstrategie, bijvoorbeeld hoe veel parkeerplaatsen in een bepaald gebied nodig zijn”, aldus Cré. De gedachte dat parkeren een databron wordt voor duurzame mobiliteit is heel interessant.”

Hogere prijzen

Aan welke knoppen kan een stad of gemeente draaien om het autoverkeer te verminderen in de stad? Tijdens een poll bleek dat een kwart van de deelnemers het hoger maken van de tarieven als een effectief middel zag. Het beprijzen van parkeerplaatsen ligt echter gevoelig.

Daarbij zijn hogere prijzen niet altijd effectief, brengt Cré in. Dit is in ieder geval gebleken uit andere steden waar deze maatregel is ingezet. Als automobilisten zelf niet opdraaien voor de kosten, heeft dit bijvoorbeeld nauwelijks effect. “Hogere parkeertarieven zijn onderdeel van het pakket aan maatregelen, maar niet de ultieme oplossing.”

Economisch succes

Dit betekent niet dat gratis of voldoende parkeerplekken altijd noodzakelijk zijn voor economisch succes. Dat wordt volgens Cré vaak gedacht, maar tussen deze twee zaken is geen relatie te vinden. Er bestaat zelfs informatie dat de kwaliteit van bijvoorbeeld een winkelgebied minder wordt als er te veel gratis parkeerplaatsen zijn.

Hij vult aan dat er altijd iemand moet betalen voor deze capaciteit, zoals de lokale overheid. Dat betekent dus dat die middelen niet beschikbaar zijn om de lokale economie op een andere manier te steunen. “Er zijn andere manieren om de economie aantrekkelijker te maken”, aldus Cré.

Regulering

Waar moeten lokale steden dan rekening houden als ze parkeerbeleid maken? Volgens Pigge gaat het vooral om balanceren. Hij wijst net als Berthelsen op de lange tijd die auto’s normaal stil staan. Het is dan ook zaak inwoners daarvan op de hoogte te brengen door het stimuleren van alternatieven en ze bijvoorbeeld over te halen dat de tweede auto echt niet noodzakelijk is. Dit kan een proces van de lange adem zijn. “Voel aan wat mensen willen en begeleid ze in de juiste richting.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.