Greenwheels, taxi en scooter op rontonde in Amersfoort

‘Ruimte voor woningen door meer deelvervoer en anders parkeren’

Ruimte is schaars in Nederland, dus waar kun je nog nieuwe woningen bouwen? De gemeente Amersfoort wil hiervoor het eigen autogebruik en -bezit aanpakken. Het college van burgemeester en wethouders heeft de ambitie om Mobility as a Service (MaaS) in te voeren en anders om te gaan met parkeren.

Deelvervoer moet een grotere rol gaan spelen. Dit betekent dat er minder voertuigen stilstaan op straat, wat dan weer meer ruimte laat voor andere zaken zoals woningbouw. De groei van de stad maakt het noodzakelijk om na te denken over de stad en vooral over hoe iedereen zich verplaatst, denkt het stadsbestuur van Amersfoort. Alleen door op een nieuwe manier te kijken kan de woningopgave worden aangepakt terwijl de stad groen en leefbaar blijft.

Parkeerplaatsen

Deelvervoer is volgens het college een belangrijk onderdeel van de oplossing. Dit betekent dat een vaste parkeernorm niet langer leidend zal zijn op de plekken waar de stad groeit, maar ‘het voldoen aan de mobiliteitsbehoefte’. En dat kan ook door efficiënt gebruik van deelvervoer. De gemeente heeft zelf eerder al onderzoek laten uitvoeren, waaruit bleek het gebruik van deelvervoer het aantal eigen voertuigen en aantal vervoersbewegingen vermindert.

Extra deelvervoer kan bovendien een oplossing zijn voor het parkeervraagstuk. Uiteindelijk is het de ambitie van de stad om te zorgen voor minder auto’s per huishouden, nieuwe manieren om op je bestemming te komen en zo het behoud van een groene en leefbare stad. Daarom wil het college nu al in gesprek met het gemeentebestuur over een nieuwe parkeervisie. “Door de groei van de stad wordt ruimte schaarser en ontstaat de vraag: willen we nog alle ruimte aan geparkeerde auto’s geven”, vraagt het college zich af.

Nieuwe visie op parkeren

Wethouder Roald van der Linde: “Er zijn verschillende manieren om te kijken naar de huidige parkeerproblematiek en hoe we daar in de toekomst mee om willen gaan. Willen we vergunningparkeren voor een veel groter gebied, parkeren aan de rand van de stad of stimuleren van deelvervoer? Daar willen we graag als eerste met de gemeenteraad over in gesprek.”

“De stad groeit en dus moeten we kritisch naar het gebruik van de openbare ruimte kijken”, vervolgt hij. “Daarom hebben we een nieuwe visie nodig op parkeren en de parkeersituaties van alle wijken. Als we als stad goed willen groeien, moeten we ook toekomstbestendig kijken naar parkeren en soms gevoelige keuzes durven maken.”

Lees ook:

‘Denk bij gebiedsontwikkelingen op tijd na over mobiliteitshubs’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

1 reactie op “‘Ruimte voor woningen door meer deelvervoer en anders parkeren’”

Pat Rick|20.10.21|14:55

De overheden moeten een autoloze lifestyle ondersteunen, en niet alleen maar parkeervakken op te heffen. Verdichting moet hand-in-hand gaan met goede OV en plaatsvinden rond OV-hubs. En dan is het zaak om de benodigde ruimte voor auto’s in de steden te verminderen.

Kijk naar Nordhavn in Kopenhagen: een nieuwe wijk ontsloten met een eigen metrolijn. In NL zou men ook gerenommeerde architecten moeten vragen om nieuwe, autoloze wijken te ontwerpen. Bijvoorbeeld voor havenstad in Amsterdam!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

'Ruimte voor woningen door meer deelvervoer en anders parkeren' - VerkeersNet
Greenwheels, taxi en scooter op rontonde in Amersfoort

‘Ruimte voor woningen door meer deelvervoer en anders parkeren’

Ruimte is schaars in Nederland, dus waar kun je nog nieuwe woningen bouwen? De gemeente Amersfoort wil hiervoor het eigen autogebruik en -bezit aanpakken. Het college van burgemeester en wethouders heeft de ambitie om Mobility as a Service (MaaS) in te voeren en anders om te gaan met parkeren.

Deelvervoer moet een grotere rol gaan spelen. Dit betekent dat er minder voertuigen stilstaan op straat, wat dan weer meer ruimte laat voor andere zaken zoals woningbouw. De groei van de stad maakt het noodzakelijk om na te denken over de stad en vooral over hoe iedereen zich verplaatst, denkt het stadsbestuur van Amersfoort. Alleen door op een nieuwe manier te kijken kan de woningopgave worden aangepakt terwijl de stad groen en leefbaar blijft.

Parkeerplaatsen

Deelvervoer is volgens het college een belangrijk onderdeel van de oplossing. Dit betekent dat een vaste parkeernorm niet langer leidend zal zijn op de plekken waar de stad groeit, maar ‘het voldoen aan de mobiliteitsbehoefte’. En dat kan ook door efficiënt gebruik van deelvervoer. De gemeente heeft zelf eerder al onderzoek laten uitvoeren, waaruit bleek het gebruik van deelvervoer het aantal eigen voertuigen en aantal vervoersbewegingen vermindert.

Extra deelvervoer kan bovendien een oplossing zijn voor het parkeervraagstuk. Uiteindelijk is het de ambitie van de stad om te zorgen voor minder auto’s per huishouden, nieuwe manieren om op je bestemming te komen en zo het behoud van een groene en leefbare stad. Daarom wil het college nu al in gesprek met het gemeentebestuur over een nieuwe parkeervisie. “Door de groei van de stad wordt ruimte schaarser en ontstaat de vraag: willen we nog alle ruimte aan geparkeerde auto’s geven”, vraagt het college zich af.

Nieuwe visie op parkeren

Wethouder Roald van der Linde: “Er zijn verschillende manieren om te kijken naar de huidige parkeerproblematiek en hoe we daar in de toekomst mee om willen gaan. Willen we vergunningparkeren voor een veel groter gebied, parkeren aan de rand van de stad of stimuleren van deelvervoer? Daar willen we graag als eerste met de gemeenteraad over in gesprek.”

“De stad groeit en dus moeten we kritisch naar het gebruik van de openbare ruimte kijken”, vervolgt hij. “Daarom hebben we een nieuwe visie nodig op parkeren en de parkeersituaties van alle wijken. Als we als stad goed willen groeien, moeten we ook toekomstbestendig kijken naar parkeren en soms gevoelige keuzes durven maken.”

Lees ook:

‘Denk bij gebiedsontwikkelingen op tijd na over mobiliteitshubs’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

1 reactie op “‘Ruimte voor woningen door meer deelvervoer en anders parkeren’”

Pat Rick|20.10.21|14:55

De overheden moeten een autoloze lifestyle ondersteunen, en niet alleen maar parkeervakken op te heffen. Verdichting moet hand-in-hand gaan met goede OV en plaatsvinden rond OV-hubs. En dan is het zaak om de benodigde ruimte voor auto’s in de steden te verminderen.

Kijk naar Nordhavn in Kopenhagen: een nieuwe wijk ontsloten met een eigen metrolijn. In NL zou men ook gerenommeerde architecten moeten vragen om nieuwe, autoloze wijken te ontwerpen. Bijvoorbeeld voor havenstad in Amsterdam!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.