Parkeerbord

Elk jaar 750 tot 1.500 parkeerplaatsen minder in Utrecht

Ruimte voor extra auto’s is er niet in Utrecht. Utrecht wil daarom het autogebruik niet verder laten toenemen en juist lopen, fietsen en OV stimuleren. Om dit doel te bereiken heeft het college van B en W de ambitie om jaarlijks 0,5 tot 1 procent van de parkeerplaatsen op te heffen. Dit betekent ongeveer 750 tot 1.000 parkeerplaatsen die elk jaar moeten verdwijnen.

De afbouw van het aantal parkeerplaatsen biedt ruimte voor andere actieve vervoersvormen, maar ook voor groen of meer aantrekkelijke plekken om te verblijven of te spelen. Het college wil dat bewoners of ondernemers zelf initiatieven kunnen inbrengen om de vrijgekomen ruimte te besteden en wil dit ondersteunen. Deze voornemens staan beschreven in het parkeerbeleid van de gemeente Utrecht, dat donderdag door het college naar de raad werd gestuurd.

Hierin wordt verder onder andere beschreven dat het college wil dat auto’s niet langer met twee wielen op de stoep parkeren in oude stadswijken. En dat er circa 30 procent van de bijna 900 parkeerautomaten in de stad moet verwijderen. Dit is mogelijk omdat steeds meer automobilisten betalen via app. De verwijderde automaten zullen worden opgeknapt en hergebruikt  in buurten waar betaald parkeren komt. Zo blijft wel overal een parkeerautomaat beschikbaar binnen 175 meter.

Bereikbare stad

Het doel van het parkeerbeleid van Utrecht is enerzijds om te zorgen voor een gezonde groei van mobiliteit, maar ook garanderen dat de stad voor iedereen bereikbaar en leefbaar blijft. Het aantal inwoners groeit, zelfs harder dan een aantal jaar geleden verwacht. Het is niet mogelijk om het autogebruik te laten meegroeien. De gemeente hoopt dus op alternatief vervoer. Dit is gezonder en het vereist veel beduidend ruimte.

Om de auto minder aantrekkelijk te maken wil de gemeente van de autoparkeernormen de maximumnormen maken. Deze parkeernormen geven eigenlijk de minimale parkeerbehoefte in een gebied aan. Maar door dit te beperken denkt het stadsbestuur te voorkomen dat de hoeveelheid autoverkeer nog verder toeneemt. “Iedere parkeerplaats is immers een potentiële bestemming voor een auto, en hoe meer parkeerplaatsen er zijn, hoe meer mensen zullen kiezen voor de auto in plaats van een ander vervoersmiddel. Doordat er minder ruimte nodig is voor parkeercapaciteit, zorgen we dat er meer ruimte overblijft voor andere functies, zoals wonen, spelen, en groen.”

Fietsparkeerplaatsen

In dit beleidsstuk staan niet alleen plannen voor het parkeren van auto’s, maar ook van fietsen. In de binnenstad moeten er 9.000 plekken bijkomen om de tweewieler te stallen, waarvan ruim de helft rondom Hoog Catharijne. De gemeente is in overleg met eigenaar Klepierre om een deel van de parkeergarages hiervoor te gebruiken.

Daarnaast moeten er 2.000 plekken komen in bewaakte stallingen en eenzelfde hoeveelheid op straat. Het college kijkt verder naar dubbelgebruik van stallingen bij stations op het Utrecht Science Park, zodat deze niet alleen doordeweeks maar ook ’s avonds en in het weekend goed gebruikt kunnen worden. Als laatste is het verruilen van autoparkeerplaatsen voor fietsparkeerplaatsen is ook een manier om meer stallingsplekken te realiseren. Eén autoparkeerplaats levert tien fietsparkeerplaatsen op.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Elk jaar 750 tot 1.500 parkeerplaatsen minder in Utrecht - VerkeersNet
Parkeerbord

Elk jaar 750 tot 1.500 parkeerplaatsen minder in Utrecht

Ruimte voor extra auto’s is er niet in Utrecht. Utrecht wil daarom het autogebruik niet verder laten toenemen en juist lopen, fietsen en OV stimuleren. Om dit doel te bereiken heeft het college van B en W de ambitie om jaarlijks 0,5 tot 1 procent van de parkeerplaatsen op te heffen. Dit betekent ongeveer 750 tot 1.000 parkeerplaatsen die elk jaar moeten verdwijnen.

De afbouw van het aantal parkeerplaatsen biedt ruimte voor andere actieve vervoersvormen, maar ook voor groen of meer aantrekkelijke plekken om te verblijven of te spelen. Het college wil dat bewoners of ondernemers zelf initiatieven kunnen inbrengen om de vrijgekomen ruimte te besteden en wil dit ondersteunen. Deze voornemens staan beschreven in het parkeerbeleid van de gemeente Utrecht, dat donderdag door het college naar de raad werd gestuurd.

Hierin wordt verder onder andere beschreven dat het college wil dat auto’s niet langer met twee wielen op de stoep parkeren in oude stadswijken. En dat er circa 30 procent van de bijna 900 parkeerautomaten in de stad moet verwijderen. Dit is mogelijk omdat steeds meer automobilisten betalen via app. De verwijderde automaten zullen worden opgeknapt en hergebruikt  in buurten waar betaald parkeren komt. Zo blijft wel overal een parkeerautomaat beschikbaar binnen 175 meter.

Bereikbare stad

Het doel van het parkeerbeleid van Utrecht is enerzijds om te zorgen voor een gezonde groei van mobiliteit, maar ook garanderen dat de stad voor iedereen bereikbaar en leefbaar blijft. Het aantal inwoners groeit, zelfs harder dan een aantal jaar geleden verwacht. Het is niet mogelijk om het autogebruik te laten meegroeien. De gemeente hoopt dus op alternatief vervoer. Dit is gezonder en het vereist veel beduidend ruimte.

Om de auto minder aantrekkelijk te maken wil de gemeente van de autoparkeernormen de maximumnormen maken. Deze parkeernormen geven eigenlijk de minimale parkeerbehoefte in een gebied aan. Maar door dit te beperken denkt het stadsbestuur te voorkomen dat de hoeveelheid autoverkeer nog verder toeneemt. “Iedere parkeerplaats is immers een potentiële bestemming voor een auto, en hoe meer parkeerplaatsen er zijn, hoe meer mensen zullen kiezen voor de auto in plaats van een ander vervoersmiddel. Doordat er minder ruimte nodig is voor parkeercapaciteit, zorgen we dat er meer ruimte overblijft voor andere functies, zoals wonen, spelen, en groen.”

Fietsparkeerplaatsen

In dit beleidsstuk staan niet alleen plannen voor het parkeren van auto’s, maar ook van fietsen. In de binnenstad moeten er 9.000 plekken bijkomen om de tweewieler te stallen, waarvan ruim de helft rondom Hoog Catharijne. De gemeente is in overleg met eigenaar Klepierre om een deel van de parkeergarages hiervoor te gebruiken.

Daarnaast moeten er 2.000 plekken komen in bewaakte stallingen en eenzelfde hoeveelheid op straat. Het college kijkt verder naar dubbelgebruik van stallingen bij stations op het Utrecht Science Park, zodat deze niet alleen doordeweeks maar ook ’s avonds en in het weekend goed gebruikt kunnen worden. Als laatste is het verruilen van autoparkeerplaatsen voor fietsparkeerplaatsen is ook een manier om meer stallingsplekken te realiseren. Eén autoparkeerplaats levert tien fietsparkeerplaatsen op.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.