Geparkeerde auto's op afgesloten parkeerplaats

Zo zorgt Best ervoor dat de juiste doelgroep parkeert bij treinstation

Treinstation Best is een knooppunt dat het doel heeft om de directe regio met het openbaar vervoer te ontsluiten. Rondom het Brabantse station liggen dan ook meerdere parkeerterreinen die voor reizigers de overstap van auto naar trein moeten faciliteren. Maar de parkeerdruk is er hoog en uit recent parkeeronderzoek blijkt dat niet alleen de beoogde doelgroep – bewoners, kortparkeerders en forensen – van de parkeerplekken gebruikmaakt.

Om wel de juiste doelgroep te bereiken schakelde de gemeente Best adviesbureau Empaction in voor een onderzoek en voor een advies. Wat zijn de mogelijkheden om het knooppunt weer de volledige oorspronkelijke functie terug te geven en ongewenste parkeerders te weren?

Het onderzoek naar het type parkeerders bij treinstation Best wees uit dat dat voertuigen van buiten de (sub)regio hier veelvuldig parkeerden. Daarnaast werden er langdurig auto’s neergezet door mensen die de bestemming Eindhoven Airport hadden. Parkeerders die hier dus niet gewenst zijn.

Onderzoek doelgroep op juiste plek

Om over de juiste maatregelen te kunnen adviseren, zocht Empaction allereerst contact met de provincie Noord-Brabant om het belang van het knooppunt in het netwerk van de regio te kunnen duiden. NS werd benaderd voor inzicht in de P+R-behoefte op de (middel)lange termijn. De periodieke prognoses over de ontwikkeling van het aantal treinreizigers en het voor- en natransport bevatten immers belangrijke data om mee te nemen in onze analyse van het probleem.

Met al die data ging het adviesbureau aan de slag om tot een oplossing te komen. Daarbij was de grootste uitdaging om een reguleringsvorm te vinden die past bij de beoogde doelgroep én aansluit op de huidige formule in Best. Dit om een lappendeken van reguleringen in de gemeente te voorkomen. Bovendien is extra aandacht besteed aan het mogelijke effect van uitwijkgedrag naar de omliggende wijken.

Ons advies aan de gemeente

Voor het advies werd onder andere gewerkt aan verschillende reguleringsvormen en hun voor- en nadelen. Dan valt te denken aan het plaatsen van slagbomen, maar ook de plaatsing van parkeerautomaten en de introductie van een blauwe zone. Voor de uiteindelijke aanbeveling werd uiteindelijk niet voor één maatregel gekozen, maar is een mix van verschillende maatregelen als oplossing voor het probleem voorgesteld.

“Binnen dit project is het ons wederom duidelijk geworden: een goede definitie van de beoogde parkeerder is bij vraagstukken zoals dat uit Best ontzettend van belang”, vertelt Sebastiaan Dommeck van Empaction. Want door die duidelijke omlijning konden wij de gemeente van advies op maat voor regulering rond het station voorzien. Het is nu aan de gemeente om de adviezen al dan niet te implementeren. Zodat treinstation Best weer het knooppunt wordt zoals het ooit bedoeld was.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Zo zorgt Best ervoor dat de juiste doelgroep parkeert bij treinstation - VerkeersNet
Geparkeerde auto's op afgesloten parkeerplaats

Zo zorgt Best ervoor dat de juiste doelgroep parkeert bij treinstation

Treinstation Best is een knooppunt dat het doel heeft om de directe regio met het openbaar vervoer te ontsluiten. Rondom het Brabantse station liggen dan ook meerdere parkeerterreinen die voor reizigers de overstap van auto naar trein moeten faciliteren. Maar de parkeerdruk is er hoog en uit recent parkeeronderzoek blijkt dat niet alleen de beoogde doelgroep – bewoners, kortparkeerders en forensen – van de parkeerplekken gebruikmaakt.

Om wel de juiste doelgroep te bereiken schakelde de gemeente Best adviesbureau Empaction in voor een onderzoek en voor een advies. Wat zijn de mogelijkheden om het knooppunt weer de volledige oorspronkelijke functie terug te geven en ongewenste parkeerders te weren?

Het onderzoek naar het type parkeerders bij treinstation Best wees uit dat dat voertuigen van buiten de (sub)regio hier veelvuldig parkeerden. Daarnaast werden er langdurig auto’s neergezet door mensen die de bestemming Eindhoven Airport hadden. Parkeerders die hier dus niet gewenst zijn.

Onderzoek doelgroep op juiste plek

Om over de juiste maatregelen te kunnen adviseren, zocht Empaction allereerst contact met de provincie Noord-Brabant om het belang van het knooppunt in het netwerk van de regio te kunnen duiden. NS werd benaderd voor inzicht in de P+R-behoefte op de (middel)lange termijn. De periodieke prognoses over de ontwikkeling van het aantal treinreizigers en het voor- en natransport bevatten immers belangrijke data om mee te nemen in onze analyse van het probleem.

Met al die data ging het adviesbureau aan de slag om tot een oplossing te komen. Daarbij was de grootste uitdaging om een reguleringsvorm te vinden die past bij de beoogde doelgroep én aansluit op de huidige formule in Best. Dit om een lappendeken van reguleringen in de gemeente te voorkomen. Bovendien is extra aandacht besteed aan het mogelijke effect van uitwijkgedrag naar de omliggende wijken.

Ons advies aan de gemeente

Voor het advies werd onder andere gewerkt aan verschillende reguleringsvormen en hun voor- en nadelen. Dan valt te denken aan het plaatsen van slagbomen, maar ook de plaatsing van parkeerautomaten en de introductie van een blauwe zone. Voor de uiteindelijke aanbeveling werd uiteindelijk niet voor één maatregel gekozen, maar is een mix van verschillende maatregelen als oplossing voor het probleem voorgesteld.

“Binnen dit project is het ons wederom duidelijk geworden: een goede definitie van de beoogde parkeerder is bij vraagstukken zoals dat uit Best ontzettend van belang”, vertelt Sebastiaan Dommeck van Empaction. Want door die duidelijke omlijning konden wij de gemeente van advies op maat voor regulering rond het station voorzien. Het is nu aan de gemeente om de adviezen al dan niet te implementeren. Zodat treinstation Best weer het knooppunt wordt zoals het ooit bedoeld was.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.