Geld, boete, tientjes (bron: Vincent)

Pilot om onderhoud bos te financieren met parkeeropbrengsten

De gemeente Amsterdam zoekt naar een oplossing voor het structurele tekort voor beheer en onderhoud van het Amsterdamse bos. Kunnen automobilisten hieraan een bijdrage leveren door te gaan betalen voor het parkeren? Dit gaat de gemeente testen met een proef tussen 21 februari en 1 september. Bezoekers van het bos kunnen dan niet langer de eerste drie uur gratis hun auto stallen op de belangrijkste parkeerplaats.

De gemeente Amsterdam en Amstelveen – het bos is grotendeels gelegen op grondgebied van deze gemeente – zeggen dat de opbrengsten zullen afhangen van de bereidheid van bezoekers om bij te dragen aan het beheer en onderhoud van het bos. Als de proef een succes blijkt te worden, kan het ook op de andere parkeerplaatsen worden ingevoerd. In het weekend zal parkeren wel gratis blijven.

Waterbedeffect

De gemeente wil tijdens de proef niet alleen bekijken of er meer inkomsten binnenkomen, maar ook wat het effect is op de omgeving. “We houden de vinger aan de pols, omdat het afschaffen van de eerste drie uur gratis parkeren niet mag leiden tot een verhoogde parkeerdruk in Amstelveense woonbuurten”, aldus de Amstelveense wethouder Floor Gordon van parkeren. De gemeente houdt parkeerdrukmetingen zodat de uitkomsten bij de evaluatie kunnen worden meegenomen.

Uit een plan van de gemeente voor het Amsterdamse bos voor de periode 2020-2030 bleek eerder dat Amsterdam in 2019 structureel zo’n 4,2 miljoen euro moest bijdragen aan de exploitatie van het gebied. Vanwege een structureel tekort van 2,7 miljoen was achterstallig onderhoud een flink probleem. “Op diverse plekken in het Bos ontstaan gevaarlijke situaties, bijvoorbeeld door verzakking en scheuren in het asfalt en funderingsproblemen bij de monumentale bruggen”, schreef de gemeente in dit rapport.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Pilot om onderhoud bos te financieren met parkeeropbrengsten - VerkeersNet
Geld, boete, tientjes (bron: Vincent)

Pilot om onderhoud bos te financieren met parkeeropbrengsten

De gemeente Amsterdam zoekt naar een oplossing voor het structurele tekort voor beheer en onderhoud van het Amsterdamse bos. Kunnen automobilisten hieraan een bijdrage leveren door te gaan betalen voor het parkeren? Dit gaat de gemeente testen met een proef tussen 21 februari en 1 september. Bezoekers van het bos kunnen dan niet langer de eerste drie uur gratis hun auto stallen op de belangrijkste parkeerplaats.

De gemeente Amsterdam en Amstelveen – het bos is grotendeels gelegen op grondgebied van deze gemeente – zeggen dat de opbrengsten zullen afhangen van de bereidheid van bezoekers om bij te dragen aan het beheer en onderhoud van het bos. Als de proef een succes blijkt te worden, kan het ook op de andere parkeerplaatsen worden ingevoerd. In het weekend zal parkeren wel gratis blijven.

Waterbedeffect

De gemeente wil tijdens de proef niet alleen bekijken of er meer inkomsten binnenkomen, maar ook wat het effect is op de omgeving. “We houden de vinger aan de pols, omdat het afschaffen van de eerste drie uur gratis parkeren niet mag leiden tot een verhoogde parkeerdruk in Amstelveense woonbuurten”, aldus de Amstelveense wethouder Floor Gordon van parkeren. De gemeente houdt parkeerdrukmetingen zodat de uitkomsten bij de evaluatie kunnen worden meegenomen.

Uit een plan van de gemeente voor het Amsterdamse bos voor de periode 2020-2030 bleek eerder dat Amsterdam in 2019 structureel zo’n 4,2 miljoen euro moest bijdragen aan de exploitatie van het gebied. Vanwege een structureel tekort van 2,7 miljoen was achterstallig onderhoud een flink probleem. “Op diverse plekken in het Bos ontstaan gevaarlijke situaties, bijvoorbeeld door verzakking en scheuren in het asfalt en funderingsproblemen bij de monumentale bruggen”, schreef de gemeente in dit rapport.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.