Directeur Q-Park: mobiliteitshub staat komende jaren centraal

De parkeergarages van Q-Park moeten transformeren tot mobiliteitshubs waarin meer faciliteiten en diensten dan alleen op het gebied van mobiliteit bij elkaar komen. Dit kan zorgen voor minder op straat geparkeerde auto’s, vermindert het zoekverkeer en pakt luchtvervuiling aan. “Het is in mijn opinie een verkeerde stellingname dat er te veel auto’s zijn in een stad. Er zijn er ook niet te veel huizen of mensen in een stad. Het gaat erom met de juiste beprijzing en maatregelen de stad leefbaarder en gezonder te maken”, aldus Theo Thuis, directeur Innovatie bij Q-Park. 

Thuis gelooft dan ook in de rol van zo’n mobiliteitshub. Dit is in zijn ogen belangrijk om de doelstelling van veel steden te bereiken, namelijk om de stad gezonder en leefbaarder te maken. Volgens de directeur is het wel een uitdaging om inwoners en klanten te bereiken. Want hoe zorg je dat zij zich gaan gedragen zoals gewenst is?

Meer ruimte op straat

Thuis vertelde op de beurs Intertraffic dat Q-Park graag gemeenten wil ondersteunen bij het implementeren van het beleid. Dit betekent met de juiste maatregelen ervoor zorgen dat meer mensen gebruik maken van het OV en deelmobiliteit en op straat meer ruimte geven aan voetgangers en mensen die minder mobiel zijn. Daarom moeten de parkeergarages van Q-Park er anders uit gaan zien. In deze hubs komen verschillende mobiliteitsdiensten, logistieke diensten, elektriciteit en vrije tijd bij elkaar.

Thuis noemt voorbeelden van steden in Europa waar de transitie naar mobiliteitshubs al is ingezet. Ook in Nederland wordt hier ook al een begin mee gemaakt. Sinds vorig jaar zijn in verschillende parkeergarages namelijk deelauto’s, e-scooters en e-bikes te pakken. Verder dient het openbaar vervoer een belangrijke rol te krijgen binnen deze hubs. “Zo willen wij bijdragen aan leefbare en gezonde steden”, vertelt hij.

Digitalisering is daarbij een belangrijk hulpmiddel. Op dit moment is één op de drie rijdende auto’s in een binnenstad op zoek naar een parkeerplaats, aldus Thuis. Terwijl dit volgens hem vrij gemakkelijk op te lossen is, namelijk door klanten beter te informeren met realtime data over de beschikbare parkeerplaatsen. “Als mensen dan met de auto komen, laten we dan het aantal kilometers dat zij rijden proberen te reduceren.”

Kracht van het OV

Het bedrijf vindt het belangrijk om de plannen van een stad te begrijpen. Parkeerproblemen komen vaak voort uit een slechte ruimtelijke planning, bleek al eerder. Thuis legt uit dat steden volgens Q-Park te verdelen zijn in drie categorieën: de megastad, de grote steden en de middelgrote stad. De overgrote meerderheid van de steden in Nederland valt in de laatste categorie. In dit soort steden zal particulier vervoer altijd belangrijker blijven dan het OV, voorspelt de directeur.

Dat betekent niet dat het overgrote deel van de ritten met de privéauto zal worden afgelegd, want deelvervoer is dan een alternatief. Maar Thuis waarschuwt overheden om hier rekening mee te houden: “95 procent van de inwoners leeft in dit soort steden. We moeten dus een maatschappij ontwikkelen die inclusief is en ervoor zorgen dat iedereen toegang heeft tot vervoer. We hebben het nu vaak begrijpelijk over energiearmoede, maar vervoersarmoede is de volgende stap.”

Lees ook:

Parkeergarage Q-Park wordt steeds meer mobiliteitshub

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een gratis proefabonnement van een maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.