Nederlands-Duitse samenwerking voor duurzaam busvervoer

Staatssecretaris Tineke Huizinga-Heringa (Verkeer en Waterstaat) stelt een bedrag van 3,9 miljoen euro beschikbaar voor een praktijkproef met waterstofbussen in de gemeente Amsterdam. De pilot omvat een proef met vier bussen waarvan een tweetal hybride brandstofcelbussen vanaf 2010 in Amsterdam gaat rijden. De proef maakt deel uit van een samenwerkingsproject met de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen, waar de andere twee waterstofbussen zullen gaan rijden.

Met de bijdrage van 3,9 miljoen euro die het Rijk beschikbaar stelt, kan tweederde van de totale kosten voor het Nederlandse deel van het project worden gedekt. Het bedrag wordt besteed aan de ontwikkeling, de bouw en het testen van de bussen in de praktijk. De overige kosten worden opgebracht door de Stadsregio Amsterdam met een bijdrage van 1 miljoen euro, de gemeente Amsterdam met een bijdrage van half miljoen euro en het bedrijfsleven met een bijdrage van een half miljoen (Advanced Public Transport Systems, onderdeel van de Eindhovense VDL Group, Nedstack voor de brandstofcellen en Vossloh-Kiepe voor het elektrische systeem). Het GVB in Amsterdam neemt de bussen op in de dienstregeling.

De bijdrage vindt plaats in het kader van de regeling Innovatieve OV-bussen. Eerder zijn al vijf andere pilotprojecten gehonoreerd, waaronder vier proeven met hybride bussen en één met een bus met zuinige aardgasmotor op vloeibaar aardgas. Met deze pilotprojecten wil het ministerie van Verkeer en Waterstaat innovaties voor duurzame bussen stimuleren. Het is de ambitie van staatssecretaris Huizinga om de innovatieve bussen versneld op de markt te brengen zodat het wagenpark van het openbaar busvervoer de meest schone en zuinige van Europa wordt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.