Vlaanderen combineert introductie chipkaart en boordcomputers

Vlaanderen introduceert iets later dan Nederland de chipkaart. Maar gelijk worden de bussen trams voorzien van nieuwe boordcomputers die extra mogelijkheden bieden. Tegen eind 2014 moet iedereen kunnen chippen.

Vanaf volgend jaar worden de eerste bussen en de trams van De Lijn uitgerust met kaartlezers voor de MOBIB-kaart, de nieuwe chipkaart van de vervoermaatschappij. Met de MOBIB-kaart zet De Lijn ook een belangrijke stap voor de invoering van één vervoerbewijs voor de vier vervoernetten (De Lijn, MIVB, TEC en NMBS): in de toekomst zal de reiziger met de nieuwe kaart gemakkelijk kunnen overstappen van het ene op het andere net, zo belooft minister Crevits van Openbare Werken. De kaartlezers voor de reizigers hebben een interactief aanraakscherm: de reiziger zal bijvoorbeeld het saldo van zijn kaart kunnen opvragen of een evenemententicket kunnen kopen. Door de gelijktijdige introductie van nieuwe boordcomputers is er meer accurate informatie over waar en wanneer een voertuig precies rijdt. Hierdoor zullen de reizigers op termijn op hun maat en à la minute geïnformeerd kunnen worden. In de toekomst zal dit ook via mobiele toepassingen kunnen. Ook andere mobiliteitsdiensten, zoals autodelen, fietsenverhuur (bv. Velo in Antwerpen, Blue-bike van de NMBS) en (rand)parkings zullen op de MOBIB kaart aangeboden worden.
Voor de veiligheid van de chauffeur en de reizigers kan de chauffeur via de boordcomputer snel een noodoproep doen. De boordcomputer is bovendien een open platform dat in de toekomst nog meer functies zal kunnen aanbieden. Zo zal de chauffeur in de toekomst via de touchscreen automatisch op de hoogte worden gebracht van bijvoorbeeld een omleiding. De rit zal visueel gemaakt worden op een kaart. Zo kan hij vlot (om)rijden. Tot slot zal de boordcomputer op termijn een belangrijke rol spelen in de invoering van de nieuwe, dynamische verkeerslichtenbeïnvloeding.
In 2012 zullen alle 65-plussers hun MOBIB-kaart kunnen aanvragen. Zij komen eerst aan de beurt omdat de huidge 65-plus kaarten dan vervallen. De abonnees en de kaarthouders volgen in de loop van 2013. Biljet- en kaartreizigers (= enkele rit) komen als laatste aan bod in 2014.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.