Reizigers De Lijn krijgen via smartphone realtime reisadvies
Reizigers van De Lijn met een smartphone kunnen voortaan altijd en overal hun route met de bus, tram en trein uitstippelen. Ook onderweg is na te gaan hoe de reis verloopt.
De iPhone app is afgeleid van de mobiele routeplanner m.delijn.be en dat is weer een aangepaste versie van de routeplanner op de gewone website (www.delijn.be). Met de mobiele routeplanner kan men een route met de bus, tram of trein plannen. De doorkomsttijden aan de halte worden realtime berekend op basis van de actuele positie van de bus of tram. Favoriete reiswegen en -routes zijn op te slaan voor later gebruik en delen met vrienden via Facebook en Twitter.
De mobiele website is raadpleegbaar op alle smartphones maar omdat de meeste mobiele aanvragen op de website van De Lijn van een iPhone kwamen, heeft De Lijn een daarvoor een speciale toepassing ontwikkeld. Die heeft dezelfde mogelijkheden als de mobiele routeplanner en maakt daarnaast gebruik van de extra mogelijkheden van de iPhone. Zo kan men met de gps de huidige positie als vertreklocatie ingeven, de dichtstbijzijnde halte en voorverkooppunten zoeken, en realtime zien wanneer de bus of tram bij de halte zal zijn. Tijdens de rit is te volgen hoever je nog verwijderd bent van de volgende halte. Tot slot kan men vanuit de toepassing ook een sms-ticket kopen.
De toepassing is onder de naam ‘De Lijn’ gratis te downloaden in de app store. Begin 2012 lanceert De Lijn een toepassing voor Android phones.