Terug van weggeweest: de snelwegbus

Tussen Breda en Utrecht, Almere en Utrecht en Hilversum en Amsterdam gaan vanaf 2012 in de spits 2 tot 6 snelwegbussen per uur rijden. Om te onderzoeken welk effect de inzet van deze bussen heeft op het terugdringen van files, start op deze trajecten een driejarige proef.
De pilot moet inzichtelijk maken welke bijdrage snelwegbussen kunnen leveren aan de verbetering van de bereikbaarheid. Sinds de openstelling vervoeren de bussen op het traject Hilversum-Huizen-Amsterdam al per dag meer dan 1200 passagiers. Zowel tijdens de proef als na afloop, vindt er een evaluatie plaats naar de mogelijkheden om het aantal snelwegbussen uit te breiden.
Op de verbinding Hilversum-Huizen-Amsterdam rijden de snelwegbussen in de spits zes keer per uur. Buiten de spits gebeurt dit, tot 24.00 uur, 4 keer per uur. Tussen Breda en Utrecht-De Uithof (in de loop van 2012) en Almere en Utrecht-De Uithof (vanaf februari 2012) rijden er tijdens de spits twee bussen per uur en daarbuiten tot 22:00 één keer per uur. Mensen die gebruik willen maken van de snelwegbussen kunnen voor de reguliere prijs opstappen bij transferia, carpoolplaatsen en een aantal reguliere bushaltes. IenM draagt € 10,5 miljoen bij aan de pilot. Noord-Holland, Noord-Brabant en Flevoland, zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de pilot en leveren een bijdrage van € 1,5 miljoen. De provincie Noord-Holland coördineert de proef.

Eerdere proeven met een snelwegbus waren niet altijd succesvol. Zo werd in 2009 vanuit Utrecht Bereikbaar een proef gehouden met een busverbinding over de A12 en A27. Er maakten hierdoor maar weinig reizigers gebruik van de verbinding, zo’n 40 per dag. Begin 2010 is de verbinding daarom weer opgeheven.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.