Gewone bus aanpassen voor ouderenvervoer kan nog niet uit

Is een buslijn met wat aanpassingen beter geschikt te maken voor ouderen en kan dit WMO-vervoer vervangen? Binnen het Europese project ‘Boosting Advanced Public Transport Systems’ (BAPTS) is in Eindhoven een pilot uitgevoerd. De ouderen en mensen met een functiebeperking vonden het prima, maar financieel kan het nog niet uit.

Kenmerkend voor Lijn 100 waarover het in Eindhoven ging waren extra voorzieningen zoals een elektrische oprijplaat, een vaste steward die helpt bij in- en uitstappen en een route waarbij de bus een rondje maakt langs alle voor de doelgroep belangrijke locaties in de wijk via een route die niet het centraal station van Eindhoven aandoet om grote drukte door forensen en scholieren te mijden. Verder reed de bus rustiger dan de standaard bus. De bus heeft een half jaar lang gereden van dinsdag t/m zaterdag tussen 09.00 en 17.00 uur.
De eerste indruk is dat de gebruikers dik tevreden zijn, zo blijkt uit verschillende enquêtes. Een groot aantal reizigers vindt het erg jammer als de pilot zou eindigen. Opvallend positief was men ook de waardering van de sociale functie, de bus werd al aangeduid als ‘rijdend buurthuis’.
Het aantal gebruikers bleef echter achter en de conclusie is vooralsnog dat er is op dit moment geen sluitende business case te definiëren met de huidige reizigersaantallen.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Gewone bus aanpassen voor ouderenvervoer kan nog niet uit - VerkeersNet

Gewone bus aanpassen voor ouderenvervoer kan nog niet uit

Is een buslijn met wat aanpassingen beter geschikt te maken voor ouderen en kan dit WMO-vervoer vervangen? Binnen het Europese project ‘Boosting Advanced Public Transport Systems’ (BAPTS) is in Eindhoven een pilot uitgevoerd. De ouderen en mensen met een functiebeperking vonden het prima, maar financieel kan het nog niet uit.

Kenmerkend voor Lijn 100 waarover het in Eindhoven ging waren extra voorzieningen zoals een elektrische oprijplaat, een vaste steward die helpt bij in- en uitstappen en een route waarbij de bus een rondje maakt langs alle voor de doelgroep belangrijke locaties in de wijk via een route die niet het centraal station van Eindhoven aandoet om grote drukte door forensen en scholieren te mijden. Verder reed de bus rustiger dan de standaard bus. De bus heeft een half jaar lang gereden van dinsdag t/m zaterdag tussen 09.00 en 17.00 uur.
De eerste indruk is dat de gebruikers dik tevreden zijn, zo blijkt uit verschillende enquêtes. Een groot aantal reizigers vindt het erg jammer als de pilot zou eindigen. Opvallend positief was men ook de waardering van de sociale functie, de bus werd al aangeduid als ‘rijdend buurthuis’.
Het aantal gebruikers bleef echter achter en de conclusie is vooralsnog dat er is op dit moment geen sluitende business case te definiëren met de huidige reizigersaantallen.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.