Utrecht verlaagt parkeernormen

Utrecht wil de parkeernorm in gebieden met betaald parkeren verlagen. In het centrum met 25%.

Utrecht wil een impuls geven aan de economische vitaliteit, leefbaarheid en bereikbaarheid van de stad, zo schrijft de gemeente in de conceptnota Stallen en Parkeren. Daarom worden bij nieuwe ontwikkelingen in gebieden waar betaald parkeren geldt, de parkeernormen voor de auto verlaagd. Dit biedt volgens de gemeente een stimulans voor een aantrekkelijke en bereikbare stad en voor binnenstedelijke ontwikkelingen. Concreet betekent dit dat in de gebieden met betaald parkeren de minimale parkeernorm wordt verlaagd ten opzichte van de CROW-parkeerkencijfers. Voor gebieden in het centrum wordt de minimale parkeernorm met 25% verlaagd, direct daarbuiten met 15%.
Ook de parkeernormen voor woningen worden bijgesteld. De differentiatie tussen koop- en huurwoningen is geschrapt. De verschillen tussenbeide woningtypen blijken nauwelijks relevant voor de parkeerbehoefte als ook de woninggrootte wordt meegerekend, zo stelt de gemeente die ook afstapt van het ‘gebruiksoppervlak’ als maat, maar er voor kiest het woningoppervlak uit te drukken in bruto vloeroppervlak (bvo) van de woning achter de voordeur.
In d nota Stallen en Parkeren wordt ook gesteld dat indien binnen de ontwikkeling verschillende functies worden gerealiseerd, het mogelijk is bij het bepalen van de parkeereis rekening te houden met dubbelgebruik van parkeerplaatsen, bijvoorbeeld overdag door werkers en ’s avonds door bewoners. Dubbelgebruik wordt berekend volgens de methodiek van CROW. De CROW-tabel wordt op één punt gecorrigeerd, te weten het aanwezigheidspercentage voor detailhandel op de koopavond. Dit is gecorrigeerd van 100% naar 75% omdat als gevolg van verruiming van winkelopeningstijden de populariteit van de koopavond is afgenomen.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.