Deventer gaat flitsparkeren

Deventer heeft voldoende parkeerplekken in en om de binnenstad. Ze moeten wel beter verdeeld worden tussen de verschillende gebruikers: bewoners, winkelend publiek, cultuurbezoekers en werknemers. Daarom wil de gemeente flitsparkeren invoeren.

De flitsparkeerplaatsen zijn bedoeld voor kort parkeerders die even de stad in moeten (voor een boodschap, iemand of iets wegbrengen) en dus dicht bij hun bestemming willen parkeren. Deze parkeerplaatsen hebben een hoge turn over, zodat de kans op een parkeerplaats hoog is. Deze hoge turn wil de gemeente realiseren door de tarieven aan te passen. Het eerste half uur kost het 1 euro, daarna 2 euro per half uur. In eerste instantie komt er geen parkeerduurbeperking.
De gemeenten baseert het plan op het feit dat onderzoek laat zien dat 15% van de bezoekers met de auto, korter dan een half uur in de stad blijft. Geschat wordt dat op basis van circa 2000 parkeerders op het piekmoment (zaterdagmiddag) er behoefte is aan circa 300 parkeerplaatsen waar kort geparkeerd kan worden. Ervan uitgaande dat een deel van deze kortparkeerders ook in de garages kan parkeren wil de gemeente de komende jaren circa 100 tot 150 parkeerplaatsen op straat omzetten in flitsparkeerplaatsen.

In 2013 starten Deventer met een één jarige pilot op de Stromarkt met 27 plaatsen.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Deventer gaat flitsparkeren - VerkeersNet

Deventer gaat flitsparkeren

Deventer heeft voldoende parkeerplekken in en om de binnenstad. Ze moeten wel beter verdeeld worden tussen de verschillende gebruikers: bewoners, winkelend publiek, cultuurbezoekers en werknemers. Daarom wil de gemeente flitsparkeren invoeren.

De flitsparkeerplaatsen zijn bedoeld voor kort parkeerders die even de stad in moeten (voor een boodschap, iemand of iets wegbrengen) en dus dicht bij hun bestemming willen parkeren. Deze parkeerplaatsen hebben een hoge turn over, zodat de kans op een parkeerplaats hoog is. Deze hoge turn wil de gemeente realiseren door de tarieven aan te passen. Het eerste half uur kost het 1 euro, daarna 2 euro per half uur. In eerste instantie komt er geen parkeerduurbeperking.
De gemeenten baseert het plan op het feit dat onderzoek laat zien dat 15% van de bezoekers met de auto, korter dan een half uur in de stad blijft. Geschat wordt dat op basis van circa 2000 parkeerders op het piekmoment (zaterdagmiddag) er behoefte is aan circa 300 parkeerplaatsen waar kort geparkeerd kan worden. Ervan uitgaande dat een deel van deze kortparkeerders ook in de garages kan parkeren wil de gemeente de komende jaren circa 100 tot 150 parkeerplaatsen op straat omzetten in flitsparkeerplaatsen.

In 2013 starten Deventer met een één jarige pilot op de Stromarkt met 27 plaatsen.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.