Nieuw verkeersbord voor parkeren bij laadpalen op komst

Er wordt in EU verband gewerkt aan een nieuw verkeersbord dat het parkeren bij laadpalen moet regelen, maar het zal nog wel even duren eer het zover is. Tot die tijd moeten wegbeheerders het met het bestaande bordenareaal doen.

Nu er steeds meer laadpalen verschijnen om elektrische auto’s en andere elektrische voertuigen op te laden, rijst bij wegbeheerders de vraag hoe je voorkomt dat de parkeerplaats bij zo’n laadpaal wordt gebruikt door iemand die daar eigenlijk niets te zoeken heeft. In de praktijk loopt het meestal niet zo’n vaart, maar het kan natuurlijk geen kwaad om het zorgvuldig te regelen.

Een wegbeheerder heeft op dit ogenblik de keus uit een drietal opties, zo leert navraag bij CROW die bezig is om een handreiking voor het plaatsen van laadpalen te ontwikkelen.

laadpaalbordWie wil dat de parkeerplek bij zo’n laadpaal alleen wordt gebruikt voor het opladen van elektrische voertuigen, kiest voor bord E4 met onderbord ‘alleen voor opladen elektrische voertuigen’ (middelste afbeelding). Een andere mogelijkheid is bord E4 met onderbord OB19 (links). Je kunt ook bord E4 met onderbord ‘alleen voor elektrische voertuigen’ neerzetten (rechts), maar dan mag je er ook een elektrische auto neerzetten die niet aan het laden is.

1000paadpuntHet Europese bord waar aan wordt gewerkt, krijgt mogelijk een afbeelding van een ‘auto met stekker’, maar zo’n bord heeft op dit ogenblik dus nog geen wettelijk status en is formeel ook niet te handhaven.

Blijft de vraag wat te doen met een autobezitter die zijn auto met volle accu en de stekker ingeplugd toch maar aan de laadpaal zet.¬†En leg de bezitter van een stekkerloze Toyota Prius maar uit dat hij niet mag parkeren op een plek voor elektrische auto’s en de eigenaar van een Toyota Prius Plugin Hybride wel.
.

.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.