Utrecht ziet weinig in aardgasbussen

Regio Utrecht ziet weinig in het inzetten van aardgasbussen. Ze zijn te duur en vragen om extra vulstations langs de route. Daarom kiest men voor dieselbussen. Hybridebussen ziet de regio wel zitten maar dan voor in de stad.

Volgens het bestuur van de Regio Utrecht zitten er veel nadelen aan aardgasbussen. Aardgasmotoren hebben een laag rendement in vergelijking met dieselmotoren. En bussen op aardgas hebben een beperktere actieradius vergeleken met bussen op diesel. Bij regionale buslijnen betekent dit dat er onderweg verschillende aardgasvulstations aangelegd moeten worden om de bussen zo veel mogelijk op hun regionale routes te laten rijden. Andere overweging is dat aardgasbussen ook kostbaarder zijn in aanschaf. Daarnaast speelt een rol dat aardgas een ‘eindige’ brandstof is en diesel is dat niet.
Daarom heeft men in het Utrechtse onlangs 144 dieselbussen ingezet. Het gekozen type dieselbus is met de nieuwste dieseltechniek aan boord de schoonst mogelijke keuze waarbij wordt voldaan aan de Euro-5 norm die nu wettelijk is voorgeschreven, aldus de regio.
De gekozen bus voldoet zelfs aan de EEV norm. EEV staat voor Enhanced Environmentally friendly Vehicle. De EEV norm is nog iets hoger dan de Euro-5 norm. Het Bestuur Regio Utrecht loopt daarmee vooruit op de toekomstige norm die in het najaar 2009 landelijk verplicht gaat worden.

Een andere mogelijkheid vormen de hybride bussen. Hybride bussen combineren aandrijving door middel van een elektromotor (met energie opslag in batterijen) met aandrijving door een verbrandingsmotor (die batterijen oplaadt). Hybride bussen hebben vooral voordelen in het stadsvervoer, in stedelijke gebieden met veel haltes. Deze hybride bussen moeten ook tussentijds ‘tanken’ dat wil zeggen opgeladen worden door de bus aan te sluiten op het elektriciteitsnet. Hybride bussen zijn daarom vooral geschikt voor stadsvervoer en veel minder geschikt voor toepassing op regionale lijnen met relatief weinig haltes. Bestuur Regio Utrecht blijft daarom wel streven naar hybride bussen in het stadsvervoer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.