
Servicehuis Parkeren eind dit jaar van start
Voor het Servicehuis Parkeren waar in de toekomst de parkeerdata van Nederlandse gemeenten wordt opgeslagen, gaan medio 2009 de eerste pilots van start. Als het goed gaat kan het Servicehuisconcept eind dit jaar worden uitgerold.
Dit zegt Rick Warnar van adviesbureau Denion die het Servicehuis ontwikkelt in de uitgave Factor ICT van het ministerie van EZ.
Nederland telt een half miljoen betaalde parkeerplaatsen op een totaal van 9 miljoen openbare parkeerplaatsen. Die worden beheerd door tientallen private en publieke parkeerbedrijven, elk met eigen methodiek. Verder zijn er talloze providers, zoals de GSM-parkeerbedrijven.
Het Servicehuis wil daarvoor een oplossing bieden. Het Servicehuis, waaraan veertig gemeenten participeren, registreert in de toekomst centraal waar betaald wordt geparkeerd en of er betaald is.
Voordeel van het Servicehuis is dat parkeerbedrijven de parkeerregeling en de tarieven maar aan één organisatie hoeven te verstrekken. En dat ze geen dienstverlening hoeven in te richten of in te huren voor kaartverkoop en incasso. Voor serviceproviders geldt als voordeel dat alle parkeerregelingen en -tarieven op één plek beschikbaar zijn.
Het Servicehuis weet in de toekomst precies waar plek is om te parkeren. Door deze informatie te koppelen aan navigatieapparatuur kan het zoekverkeer flink gereduceerd worden, zo verwacht men.
Maar het systeem biedt meer mogelijkheden. Warnar:”Vooraf zou de automobilist informatie kunnen ontvangen over het tarief van die parkeerplaats. Je hebt de capaciteit aan parkeerplaatsen en je hebt de prijs van zo’n parkeerplaats. Door te variëren in het tarief kun je de vraag laten afnemen. En het ligt voor de hand om op drukke momenten een hoger tarief te vragen dan op rustige momenten. Of mensen met een parkeervergunning op bepaalde tijden in een parkeergarage te laten parkeren. Zo kun je een schaarsteprobleem oplossen.”
Door te variëren met prijs, het aanbieden van arrangementen kun je zo real time het parkeergedrag sturen.