Verschilende deelauto's op straat (foto: Remy de Kleine)

Doel aantal deelautogebruikers eerder behaald dan voorzien

Het totale aantal deelautogebruikers is inmiddels gegroeid naar 730.000 personen. Daarmee is het doel uit de Greendeal Autodelen II een jaar eerder dan verwacht behaald. Er was vorig jaar sprake van een flinke groei, want het aantal gebruikers steeg in 2020 met 42 procent vergelijking met 2019.

Dit blijkt uit het jaarlijkse dashboard Autodelen van CROW-KpVV. Tegelijkertijd maakt dit dashboard duidelijk dat het daadwerkelijke aantal beschikbare deelauto’s achterblijft. Tijdens het telmoment in dit voorjaar waren er 64.000 wagens beschikbaar. Het is de doelstelling om 100.000 auto’s in Nederland rond te hebben rijden in 2021. In één jaar zijn er weliswaar 13.000 bijgekomen, maar meer inspanning blijft noodzakelijk om de doelstelling te behalen.

Groei in steden

Vandaag de dag zijn er in heel Nederland per 100.000 inwoners 369 deelauto’s beschikbaar en dat aantal is de afgelopen toegenomen. Business carsharing groeide het snelst, gevolgd door community-based carsharing. Bij deze laatste vorm delen (groepen) bewoners onderling een auto. Alle trends wijzen op een verdere groei van autodelen. Opvallend is ook dat in de gemeenten waar al een groot aanbod is, het aanbod van deelauto’s het hardst groeit.

Deelauto’s zijn vooral populair in de grote steden. Utrecht loopt op kop als het gaat om het meeste aantal deelauto’s per 100.000 inwoners. De top drie wordt aangevuld door Amsterdam en Rijswijk. Rotterdam ontbrak de afgelopen jaren in de top 10, maar is in 2020 opgeschoven naar de negende positie. “De sterkste groei is te zien in de vier grote steden”, aldus CROW.

Brandstof

Een groot deel van de beschikbaar deelauto’s rijdt op elektriciteit. Van de 64.312 deelauto’s is 8,2 procent elektrisch, waarvan 6,0 procent volledig elektrisch. Van alle personenauto’s in Nederland rijdt slecht 2,7 procent op elektriciteit, waarvan 1,2 procent volledig. Free-floating deelauto’s rijden helemaal niet meer op traditionele brandstoffen en bij roundtrip carsharing – het inleveren op de plek waar je de auto ophaalt – komt het elektrificeren van het wagenpark nu op gang.

De Greendeal Autodelen II is in oktober 2018 getekend voor drie jaar en heeft het doel om bedrijven, overheden en burgers te stimuleren hun mobiliteitsbehoefte zoveel mogelijk in te vullen met autodelen, ter vervanging van eigen autogebruik. Verder streeft dit akkoord na om het aantal parkeerplaatsen te verminderen zodat in steden meer ruimte komt voor groen, recreatie en schone vervoersmiddelen.

Corona

Vanwege de ontwikkelingen van corona op de mobiliteit is ditmaal gevraagd aan aanbieders van deelauto’s wat de impact van corona was voor en na de intelligente lockdown. Daaruit kwam naar voren dat er tijdelijk 653 voertuigen van de weg zijn gehaald. De lockdown zorgde voor een daling van gebruik op de zakelijke markt, maar de vraag op de particuliere markt nam juist toe.

Het dashboard van CROW toont de gebruikscijfers per soort deelauto en is heringericht om gebruikers beter van dienst te zijn. Bovendien biedt CROW sinds kort de Toolkit Autodelen aan. “Daarmee ondersteunen we gemeenten, regio’s, provincies en adviesbureaus bij het integreren van autodelen in het beleid. Decentrale overheden zullen bijvoorbeeld moeten kiezen uit verschillende soorten autodeelsystemen.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.