Regio Utrecht heeft nieuw verkeersmodel

model

Bestuur Regio Utrecht heeft het nieuwe verkeersmodel in gebruik genomen. Met de nieuwe software kunnen regio en gemeenten , maar ook de provincie, dat realistischer in beeld brengen dan eerder mogelijk was.

Met het verkeersmodel loopt de regio Utrecht naar eigen zeggen voorop in Nederland.

Het verkeersmodel baseert zijn prognoses op meer en gedetailleerder verkeerskundige data dan tot nu toe gebruikelijk was. Zo zijn de reistijden van bus en tram afgeleid van werkelijk per GPS gemeten rijtijden en niet alleen van de gepubliceerde dienstregelingen.

Daardoor kan bijvoorbeeld ook worden voorspeld wat de invloed is op het reizigersgedrag als bus en tram beter op tijd kunnen rijden. Door het hoge detailniveau van de gebruikte OV-data moet het regionale OV beter te voorspellen zijn dan voorheen.

Ook zijn afgelopen jaren op honderden locaties in het hele gebied voertuigtellingen verricht, op verschillende tijdstippen van de dag. Daarnaast leverden ook de provincie Utrecht, Utrechtse gemeentes en Rijkswaterstaat lokale verkeersdata en gegevens over bestaande en toekomstige wegen en openbaar vervoer.

Met behulp van dit verkeersmodel kan een veelvoud van studies worden uitgevoerd, zoals het in beeld brengen van verkeerseffecten als gevolg van veranderingen in de verkeersstructuur; vervoerwaardestudies voor nieuwe verbindingen openbaar vervoer; het in beeld brengen van effecten op de mobiliteit als gevolg van extra parkeerkosten; het in beeld brengen van effecten van realisatie nieuwe voorzieningen (wonen, werken); enzovoorts. VRU3.0 is ontwikkeld met behulp van OmniTRANS door Goudappel Coffeng.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Regio Utrecht heeft nieuw verkeersmodel - VerkeersNet

Regio Utrecht heeft nieuw verkeersmodel

model

Bestuur Regio Utrecht heeft het nieuwe verkeersmodel in gebruik genomen. Met de nieuwe software kunnen regio en gemeenten , maar ook de provincie, dat realistischer in beeld brengen dan eerder mogelijk was.

Met het verkeersmodel loopt de regio Utrecht naar eigen zeggen voorop in Nederland.

Het verkeersmodel baseert zijn prognoses op meer en gedetailleerder verkeerskundige data dan tot nu toe gebruikelijk was. Zo zijn de reistijden van bus en tram afgeleid van werkelijk per GPS gemeten rijtijden en niet alleen van de gepubliceerde dienstregelingen.

Daardoor kan bijvoorbeeld ook worden voorspeld wat de invloed is op het reizigersgedrag als bus en tram beter op tijd kunnen rijden. Door het hoge detailniveau van de gebruikte OV-data moet het regionale OV beter te voorspellen zijn dan voorheen.

Ook zijn afgelopen jaren op honderden locaties in het hele gebied voertuigtellingen verricht, op verschillende tijdstippen van de dag. Daarnaast leverden ook de provincie Utrecht, Utrechtse gemeentes en Rijkswaterstaat lokale verkeersdata en gegevens over bestaande en toekomstige wegen en openbaar vervoer.

Met behulp van dit verkeersmodel kan een veelvoud van studies worden uitgevoerd, zoals het in beeld brengen van verkeerseffecten als gevolg van veranderingen in de verkeersstructuur; vervoerwaardestudies voor nieuwe verbindingen openbaar vervoer; het in beeld brengen van effecten op de mobiliteit als gevolg van extra parkeerkosten; het in beeld brengen van effecten van realisatie nieuwe voorzieningen (wonen, werken); enzovoorts. VRU3.0 is ontwikkeld met behulp van OmniTRANS door Goudappel Coffeng.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.