OV-reiziger kan foute reisinfo gaan melden

goviIn de provincie Utrecht komt een proef met een app of website waar reizigers foute reisinformatie of beschadigde reisinfopanelen kunnen melden. De proef moet leiden tot beter beheer en hogere kwaliteit van actuele GOVI-data.

GOVI (Grenzeloze Openbaar Vervoer Informatie) is een organisatie van bijna alle stadsregio’s en provincies. Hun doel is actuele reisinformatie van bussen, trams, metro’s en ferry’s bundelen en via landelijke standaards doorgeven aan partijen die reizigers informeren.

Het plan komt voort uit een onderzoek hoe GOVI meer meldingen van het publiek kan krijgen over incorrecte actuele reisinformatie op straat. Twitter blijkt daar niet geschikt voor, zo blijkt uit onderzoek. Want een melding moet exacte informatie bevatten over de datum en tijd van de foute informatie, de locatie en haltenaam, het haltenummer, de soort melding en de inhoud van de melding. Zoveel informatie past niet in een tweet van 140 tekens.

Daarom wordt nu een app of website ontwikkeld waar reizigers via drie of vier simpele stappen foute reisinformatie of beschadigde reisinfopanelen kunnen melden. De melding gaat via een gestandaardiseerde e-mail naar GOVI, die er dan mee aan de slag kan. Als het probleem is verholpen, dan ontvangt de melder een bericht.

De nieuwe app/website wordt vanaf begin 2014 getest in de provincie Utrecht. Als dat werkt, dan kunnen alle GOVI-partners aanhaken.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.