Geen ‘Keep your lane’ in Nederland

keepyourlaneUit onderzoek van TrafficQuest, een samenwerkingsverband van Rijkswaterstaat, TNO en de TU Delft op het gebied van verkeersmanagement, is gebleken dat alle rijstroken op wegen met drie of meer rijstroken goed worden benut.

Het veronderstelde probleem “onderbenutting van de linkerrijstrook door de regel zoveel mogelijk rechts houden”, waar “Keep your lane” mogelijk een oplossing voor kan bieden, is gelet hierop niet aanwezig.

Dit schrijft minister Schultz in antwoord op Kamervragen. Dergelijke Kamervragen werden ook al gesteld in 2000. Onderzoek toen liet zien “Keep your lane” vooral op rijbanen met 2 rijstroken negatief scoorde vanwege de verschillende snelheidslimieten voor personenauto’s en vrachtwagens.

Uit onderzoek in 2011 van TrafficQuest, een samenwerkingsverband van Rijkswaterstaat, TNO en de TU Delft op het gebied van verkeersmanagement, is gebleken dat alle rijstroken op wegen met drie of meer rijstroken goed worden benut, zo schrijft de minister. Het veronderstelde probleem “onderbenutting van de linkerrijstrook door de regel zoveel mogelijk rechts houden”, waar “Keep your lane” mogelijk een oplossing voor kan bieden, is gelet hierop niet aanwezig.

“Keep your lane” is in Nederland tijdens files en bij de aanwezigheid van blokmarkering al toegestaan, zo schrijft de minister verder. Om de doorstroming te bevorderen wordt nu waar nodig bij uit- en invoegingen en andere relevante plekken de onderbroken markering gecombineerd met een doorgetrokken markering. Hierdoor kan het samenvoegen, splitsen en in- en uitvoegen lokaal worden verbeterd door het ongewenste rijstrookwisselgedrag niet toe te staan op relatief korte stukken van een traject.

Ook de nieuwe bewegwijzeringssystematiek met de opstaande pijlen leidt ertoe dat voor splitsingen in autosnelwegen en bij uitvoegingen niet onnodig van rijstrook wordt gewisseld en dat automobilisten tijdig naar de juiste rijstrook worden verwezen.

Al met al ziet de minister geen reden om “Keep your lane” overal in te voeren.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Geen 'Keep your lane' in Nederland - VerkeersNet

Geen ‘Keep your lane’ in Nederland

keepyourlaneUit onderzoek van TrafficQuest, een samenwerkingsverband van Rijkswaterstaat, TNO en de TU Delft op het gebied van verkeersmanagement, is gebleken dat alle rijstroken op wegen met drie of meer rijstroken goed worden benut.

Het veronderstelde probleem “onderbenutting van de linkerrijstrook door de regel zoveel mogelijk rechts houden”, waar “Keep your lane” mogelijk een oplossing voor kan bieden, is gelet hierop niet aanwezig.

Dit schrijft minister Schultz in antwoord op Kamervragen. Dergelijke Kamervragen werden ook al gesteld in 2000. Onderzoek toen liet zien “Keep your lane” vooral op rijbanen met 2 rijstroken negatief scoorde vanwege de verschillende snelheidslimieten voor personenauto’s en vrachtwagens.

Uit onderzoek in 2011 van TrafficQuest, een samenwerkingsverband van Rijkswaterstaat, TNO en de TU Delft op het gebied van verkeersmanagement, is gebleken dat alle rijstroken op wegen met drie of meer rijstroken goed worden benut, zo schrijft de minister. Het veronderstelde probleem “onderbenutting van de linkerrijstrook door de regel zoveel mogelijk rechts houden”, waar “Keep your lane” mogelijk een oplossing voor kan bieden, is gelet hierop niet aanwezig.

“Keep your lane” is in Nederland tijdens files en bij de aanwezigheid van blokmarkering al toegestaan, zo schrijft de minister verder. Om de doorstroming te bevorderen wordt nu waar nodig bij uit- en invoegingen en andere relevante plekken de onderbroken markering gecombineerd met een doorgetrokken markering. Hierdoor kan het samenvoegen, splitsen en in- en uitvoegen lokaal worden verbeterd door het ongewenste rijstrookwisselgedrag niet toe te staan op relatief korte stukken van een traject.

Ook de nieuwe bewegwijzeringssystematiek met de opstaande pijlen leidt ertoe dat voor splitsingen in autosnelwegen en bij uitvoegingen niet onnodig van rijstrook wordt gewisseld en dat automobilisten tijdig naar de juiste rijstrook worden verwezen.

Al met al ziet de minister geen reden om “Keep your lane” overal in te voeren.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.