Zelfrijdende auto voor het eerst op de Nederlandse weg

Zelfrijdende_autoMinister Schultz reed als eerste in een automatisch bestuurde auto op de snelweg in Nederland. De eerste testrit op de openbare weg met automatisch rijdende auto’s betekent volgens de minister een belangrijke stap op weg naar grootschalige inzet van nieuwe autotechnieken die bijdragen aan een betere doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid.

De auto’s waarmee op de A10 werd gereden zijn ontwikkeld door DAVI, het Dutch Automated Vehicle Initiative. Dit is een samenwerkingsverband tussen onder meer TNO, TU Delft en de Rijksdienst voor het Wegverkeer.

DAVI wil met het project automatisch rijden bereikbaar en breed inzetbaar maken. Het doel is om een gebruiksvriendelijk systeem te ontwikkelen dat in nieuwe en bestaande auto’s ingebouwd kan worden. DAVI doet dat in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven, overheden en kennisinstellingen.

Het gaat hierbij om ‘automatische coöperatief’ bestuurde auto’s. Dat houdt in het op korte afstand van je voorganger rijden waarbij de auto zelf de snelheid bepaalt door te communiceren met andere voertuigen op de weg en waarbij de bestuurder geen handen aan het stuur heeft.

Dit betekent dat de voertuigen niet alleen beschikken over techniek om automatisch te rijden, maar ook via een draadloos communicatienetwerk communiceren met andere voertuigen en met omringende infrastructuur.

Het rijden in ‘treintjes’ is een onderdeel van automatisch rijden. Voertuigen die vlak achter elkaar rijden gebruiken minder brandstof – vooral de achterste wagen, maar óók de voorste.

De transportsector volgt de ontwikkelingen op dit gebied nauwlettend; met onder meer het in colonne rijden ofwel platoonen van trucks, zoals het in jargon heet, hoopt de sector de internationale competitie aan te blijven kunnen. Met twee trucks is dit al mogelijk. Als twee vrachtwagens dicht op elkaar rijden kan de tweede vrachtwagen zo’n 10 tot 20% brandstof besparen, aldus TNO. Resulterend in 20% minder CO2 uitstoot.

Ook hier zullen tests op de openbare weg, in het echte verkeer, moeten plaatsvinden om aan te tonen dat het automatisch laten rijden van trucks het wegtransport niet alleen efficiënter en schoner maakt, maar ook veiliger.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.