Nieuw regionaal verkeersmodel laat zien hoe je files in de stad kunt tegengaan

Regio_den_haag_in_zonesAls je automobilisten aan de rand van de stad even laat wachten, is te voorkomen dat een binnenstad vastloopt. Dat wijzen testen met een nieuw type verkeersmodel van de TU-Delft uit.

Kern van het door Victor Knoop van de TU ontwikkelde model is dat niet meer wordt gerekend met individuele voertuigen of wegvakken, zoals in traditionele modellen gebeurt. In plaats daarvan worden verkeersintensiteiten afgeleid uit de hoeveelheid voertuigen in een bepaalde sector. 

Belangrijkste voordeel van dit zogenaamde dynamische Network Transmission Model is dat het je aanzienlijk minder rekencapaciteit nodig hebt om te ontdekken hoe je een bijvoorbeeld een druk stedelijk centrum optimaal kunt ontsluiten.

Een uitkomst kan zijn dat het totale systeem beter functioneert door automobilisten aan de rand van de stad even tegen te houden of door ze om te laten rijden. Het kan dan bijvoorbeeld zo zijn dat je 5 minuten buiten de stad moet wachten, waardoor je uiteindelijk toch 10 minuten eerder op je bestemming bent.

Het model werkt nu nog alleen met auto’s, maar in de toekomst hopen Knoop en zijn collega’s voetgangers en fietsers in het model te integreren. Ook hoopt Knoop de tool uit te breiden en emissies op deze manier te kunnen berekenen.

Ook de luchtkwaliteit in de stad kan verbeteren als de automobilisten buiten de stad moeten wachten totdat ze in de stad kunnen doorrijden. Een uitgebreide versie van het model kan dan niet alleen de verandering in reistijd aangeven, maar ook de effecten op fijnstof en CO2-uitstoot.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.