Slimme groene golf houdt beter rekening met zijverkeer

vriDe uitkomsten van een proef op de Biltsestraatweg en Utrechtseweg (N237) tussen Utrecht en De Bilt met nieuwe regelsoftware wijzen uit dat de kans dat je moet stoppen voor een verkeerslicht met 25% is afgenomen. De gebruikersvriendelijkheid is toegenomen en de doorstroming is verbeterd. De provincie Utrecht gaat de nieuwe software op meer plekken in de provincie invoeren.

De N237 tussen Utrecht en Amersfoort is een oude Rijksweg. Na de aanleg van de A28 in 1986 heeft veel verkeer van de N237 zich verplaatst naar de A28. Toen het drukker werd op de A28, werd het ook drukker op de N237.

De provincie Utrecht zocht een oplossing die de voordelen van een groene golf combineert met het beperken van de wachttijd voor het zijverkeer. Dat resulteerde uiteindelijk in een nieuwe aanpak, waarvoor de software werd ontwikkeld door het bedrijf IT&T.

De verkeerslichten staan nu met elkaar in verbinding en weten wanneer er veel verkeer aankomt op de doorgaande weg. Dat verkeer wordt dan snel verwerkt, onder de voorwaarde dat de wachttijden voor het zijverkeer niet een vooraf ingesteld limiet overschrijdt. De grootste stroom verkeer heeft dus voorrang, zonder dat het zijverkeer een te lange wachttijd ondervindt.

Technisch werkt het zo dat tussen de met de verkeerslichten geregelde kruisingen een koppeling is aangebracht. Er is sprake van een versturende en een ontvangende VRI. Bij de versturende VRI wordt de koplusbezetting van de te koppelen richting(en) doorgegeven aan de ontvanger. Deze meting is daarmee onafhankelijk van de status van het licht van de richting. In principe zullen voertuigen alleen tijdens groen afrijden, maar door deze maatregel worden bijvoorbeeld ook pelotons tijdens de status geel knipperen gedetecteerd. De ontvanger bepaalt vervolgens welke groep voertuigen als peloton wordt gezien, wanneer het peloton aankomt en welke mate van ingreep wordt doorgevoerd in de regeling. Alleen bij compacte pelotons vindt een vorm van coördinatie plaats. Er wordt dus bij elk kruispunt opnieuw bekeken of er pelotons waargenomen zijn.
Van elk gemeten peloton wordt bijgehouden uit hoeveel voertuigen het peloton bestaat en waar deze zich op het traject bevindt. Op basis van het aantal voertuigen in het peloton wordt er bepaald welke mate van prioriteit er aan het peloton wordt toegekend.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.