Praktijkproef Amsterdam moet zestigduizend deelnemers trekken

a10a10 a10Deze zomer gaat in en rond Amsterdam een proef van start waaraan volgens TNO zo’n zestigduizend automobilisten mee zullen doen. Via systemen op de weg en in de auto (in-car) krijgt de bestuurder real-time informatie over de op dat moment handigste en snelste route.

De Praktijkproef Amsterdam (PPA) moet straks leiden tot een forse afname van de filedruk en tot een betrouwbare reistijd, zo verwacht TNO.

TNO vormt met ARS Traffic & Transport Technology een van de twee consortia die de in-car proef gaan uitvoeren. Ze richten zich op systemen in de auto die de automobilist van op maat gesneden reisinformatie voorzien.

Het idee is dat enkele tienduizenden mensen in de auto via hun smartphone real-time informatie krijgen over bijvoorbeeld een ongeluk dat op de route heeft plaatsgevonden of een forse regenbui die een paar kilometer verder is losgebarsten. Op basis hiervan ontvangt de automobilist onmiddellijk de beste alternatieve route voor dat moment. Daarbij krijgen bestuurders eventueel verschillende reisadviezen waardoor het verkeer over de regio verspreid wordt.

De automobilist moet vooraf wel een rittenagenda in het systeem invoeren. Die laat vóór vertrek steeds weten wat het ideale moment is om in de auto te stappen en welke route het slimst is om tijdig op de plaats van bestemming te komen.

Voor het systeem worden verschillende informatiebronnen gecombineerd, zoals lussen en camera’s, actuele en te verwachten weer, historische file-informatie en feedback info van de automobilisten zelf. Het systeem is in staat voorspellingen te doen tot drie uur vooruit.

Ondertussen loopt al er een proef in het kader van de PPA met Toerit Doseer Installaties bij de toeritten die communiceren met de verkeerslichten op de verkeerscorridors van en naar de A10. Dreigt er op de A10 West filevorming, dan wordt die file zo lang mogelijk uitgesteld door buffering van het verkeer op de zijwegen van de corridors. Dit verkeer krijgt dan een iets langere wachttijd, maar de verkeersdoorstroming als geheel verbetert.

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Praktijkproef Amsterdam moet zestigduizend deelnemers trekken - VerkeersNet

Praktijkproef Amsterdam moet zestigduizend deelnemers trekken

a10a10 a10Deze zomer gaat in en rond Amsterdam een proef van start waaraan volgens TNO zo’n zestigduizend automobilisten mee zullen doen. Via systemen op de weg en in de auto (in-car) krijgt de bestuurder real-time informatie over de op dat moment handigste en snelste route.

De Praktijkproef Amsterdam (PPA) moet straks leiden tot een forse afname van de filedruk en tot een betrouwbare reistijd, zo verwacht TNO.

TNO vormt met ARS Traffic & Transport Technology een van de twee consortia die de in-car proef gaan uitvoeren. Ze richten zich op systemen in de auto die de automobilist van op maat gesneden reisinformatie voorzien.

Het idee is dat enkele tienduizenden mensen in de auto via hun smartphone real-time informatie krijgen over bijvoorbeeld een ongeluk dat op de route heeft plaatsgevonden of een forse regenbui die een paar kilometer verder is losgebarsten. Op basis hiervan ontvangt de automobilist onmiddellijk de beste alternatieve route voor dat moment. Daarbij krijgen bestuurders eventueel verschillende reisadviezen waardoor het verkeer over de regio verspreid wordt.

De automobilist moet vooraf wel een rittenagenda in het systeem invoeren. Die laat vóór vertrek steeds weten wat het ideale moment is om in de auto te stappen en welke route het slimst is om tijdig op de plaats van bestemming te komen.

Voor het systeem worden verschillende informatiebronnen gecombineerd, zoals lussen en camera’s, actuele en te verwachten weer, historische file-informatie en feedback info van de automobilisten zelf. Het systeem is in staat voorspellingen te doen tot drie uur vooruit.

Ondertussen loopt al er een proef in het kader van de PPA met Toerit Doseer Installaties bij de toeritten die communiceren met de verkeerslichten op de verkeerscorridors van en naar de A10. Dreigt er op de A10 West filevorming, dan wordt die file zo lang mogelijk uitgesteld door buffering van het verkeer op de zijwegen van de corridors. Dit verkeer krijgt dan een iets langere wachttijd, maar de verkeersdoorstroming als geheel verbetert.

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.