Spookfiledienst uit de startblokken

A59Het project Spookfiles A58 gaat de volgende fase in. Zeven consortia van marktpartijen zijn gestart met de ontwikkelfase van de ‘Spookfiledienst’. Eind dit jaar kunnen weggebruikers ook zelf actief deelnemen aan de proeven op de A58 in Brabant.
Het gaat om toepassingen voor in de auto die Spookfiles moeten terugdringen of voorkomen. Spookfiles zijn files die niet ontstaan door een ongeval of een bottleneck in de weg, maar door onverwacht remgedrag van automobilisten als gevolg van druk verkeer. Landelijk zijn spookfiles verantwoordelijk voor 20 procent van de filedruk. Op de A58 is het op traject Tilburg-Eindhoven is echter sprake van een percentage van 42 procent en op het traject Eindhoven Tilburg van 31 procent. Met name in de ochtendspits richting Eindhoven komen spookfiles vaak voor.

Inmiddels zijn zeven van de elf consortia geselecteerd die verder kunnen met de ontwikkeling van de spookfiledienst.

De dienst zal weggebruikers lokale en situatieafhankelijke rij-adviezen geven. Op dit moment krijgen weggebruikers onder andere via matrixborden boven de weg rijadvies en informatie. Deze informatie wordt vooral op basis van lussen in het wegdek gegenereerd. Het project Spookfiles A58 gaat een stap verder: de informatie voor weggebruikers wordt specifieker door exact te meten en real time informatie mee te nemen. Deze informatie wordt vervolgens in een gericht advies op maat aan de weggebruiker gepresenteerd. Als de deelnemende weggebruikers de gepersonaliseerde adviezen opvolgen, moet het verkeer in zijn geheel vloeiender door kunnen rijden, zo is het doel.

Het project om te komen tot een spookfiledienst is in eerste instantie van start gegaan met elf consortia van marktpartijen. Aan ontwikkelfase mogen zeven van de elf partijen meedoen.
De zeven geselecteerde consortia zijn:
Data-inwinning
– Be-Mobile (Siemens, Goudappel Coffeng)
– Innovactory (TomTom, Simacan, TU/e, ANWB)
Serviceprovider
– Sioux Embedded Systems (Beijer, Automotive, RTL Nederland, TNO, Prime Data, NXP)
– Technolution (Imtech, TU Delft, NXP)
– V-tron (TNO, Be-Mobile, Spring, NXP, Beijer Automotive, Fourtress, Fantazm, .TIM)
Wegkantsystemen
– Siemens (Be-Mobile)
– Vialis (NXP)

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Spookfiledienst uit de startblokken - VerkeersNet

Spookfiledienst uit de startblokken

A59Het project Spookfiles A58 gaat de volgende fase in. Zeven consortia van marktpartijen zijn gestart met de ontwikkelfase van de ‘Spookfiledienst’. Eind dit jaar kunnen weggebruikers ook zelf actief deelnemen aan de proeven op de A58 in Brabant.
Het gaat om toepassingen voor in de auto die Spookfiles moeten terugdringen of voorkomen. Spookfiles zijn files die niet ontstaan door een ongeval of een bottleneck in de weg, maar door onverwacht remgedrag van automobilisten als gevolg van druk verkeer. Landelijk zijn spookfiles verantwoordelijk voor 20 procent van de filedruk. Op de A58 is het op traject Tilburg-Eindhoven is echter sprake van een percentage van 42 procent en op het traject Eindhoven Tilburg van 31 procent. Met name in de ochtendspits richting Eindhoven komen spookfiles vaak voor.

Inmiddels zijn zeven van de elf consortia geselecteerd die verder kunnen met de ontwikkeling van de spookfiledienst.

De dienst zal weggebruikers lokale en situatieafhankelijke rij-adviezen geven. Op dit moment krijgen weggebruikers onder andere via matrixborden boven de weg rijadvies en informatie. Deze informatie wordt vooral op basis van lussen in het wegdek gegenereerd. Het project Spookfiles A58 gaat een stap verder: de informatie voor weggebruikers wordt specifieker door exact te meten en real time informatie mee te nemen. Deze informatie wordt vervolgens in een gericht advies op maat aan de weggebruiker gepresenteerd. Als de deelnemende weggebruikers de gepersonaliseerde adviezen opvolgen, moet het verkeer in zijn geheel vloeiender door kunnen rijden, zo is het doel.

Het project om te komen tot een spookfiledienst is in eerste instantie van start gegaan met elf consortia van marktpartijen. Aan ontwikkelfase mogen zeven van de elf partijen meedoen.
De zeven geselecteerde consortia zijn:
Data-inwinning
– Be-Mobile (Siemens, Goudappel Coffeng)
– Innovactory (TomTom, Simacan, TU/e, ANWB)
Serviceprovider
– Sioux Embedded Systems (Beijer, Automotive, RTL Nederland, TNO, Prime Data, NXP)
– Technolution (Imtech, TU Delft, NXP)
– V-tron (TNO, Be-Mobile, Spring, NXP, Beijer Automotive, Fourtress, Fantazm, .TIM)
Wegkantsystemen
– Siemens (Be-Mobile)
– Vialis (NXP)

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.