Nieuwe methode leidt sneller tot optimale verkeersregeling

gravenDTV Consultants komt met een nieuwe methode voor het ontwerpen van verkeerslichtenregelingen: Graphium. Met de methode kan men volgens het bureau sneller tot de meest optimale regeling komen.

De methode is gebaseerd op de grafentheorie. Dat is een complexe wiskundige theorie die de laatste jaren steeds meer wordt gebruikt voor optimaliseringsvraagstukken.

Daarmee wordt eerst bepaald welke richtingen tegelijkertijd groen kunnen krijgen (blokken). Vervolgens worden combinaties van blokken gezocht waarbij alle richtingen minimaal eenmaal aan de beurt zijn geweest. Van al deze blokkenvolgorden worden vervolgens de cyclustijden berekend. Met één druk op de knop worden de groentijden van alle richtingen ingetekend in een fasediagram.

Aan Graphium is een jarenlange ontwikkeling vooraf gegaan. Binnenkort  wordt de methode aangeboden als module in het computerprogramma COCON.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Nieuwe methode leidt sneller tot optimale verkeersregeling - VerkeersNet

Nieuwe methode leidt sneller tot optimale verkeersregeling

gravenDTV Consultants komt met een nieuwe methode voor het ontwerpen van verkeerslichtenregelingen: Graphium. Met de methode kan men volgens het bureau sneller tot de meest optimale regeling komen.

De methode is gebaseerd op de grafentheorie. Dat is een complexe wiskundige theorie die de laatste jaren steeds meer wordt gebruikt voor optimaliseringsvraagstukken.

Daarmee wordt eerst bepaald welke richtingen tegelijkertijd groen kunnen krijgen (blokken). Vervolgens worden combinaties van blokken gezocht waarbij alle richtingen minimaal eenmaal aan de beurt zijn geweest. Van al deze blokkenvolgorden worden vervolgens de cyclustijden berekend. Met één druk op de knop worden de groentijden van alle richtingen ingetekend in een fasediagram.

Aan Graphium is een jarenlange ontwikkeling vooraf gegaan. Binnenkort  wordt de methode aangeboden als module in het computerprogramma COCON.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.