Snelheidslimiet instellen op basis van drukte

smooverAls we onze snelheid tijdig zouden aanpassen aan de drukte op de weg, zouden er minder files zijn. Maar welke snelheid is ideaal bij een bepaalde verkeersdruk? Erwin Walraven combineerde bestaande verkeersmodellen met methoden uit de kunstmatige intelligentie (onder andere Reinforcement Learning) en informatica en ontwierp hiervoor een rekenmodel.

Voor de master-scriptie waarin het rekenmodel beschreven is. krijgt hij de Ngi-NGN Informatie Scriptieprijs voor Informatica en Informatiekunde 2014 bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW).

Met het model is op basis van het verkeersaanbod de juiste snelheidslimiet berekenen, waarmee een optimale doorstroom van het verkeer bevorderd kan worden. Uit evaluatiestudies blijkt dat als een beperkt deel van de weggebruikers zich aan de geadviseerde snelheidslimiet zou houden, de vertraging al zou verminderen.

Inmiddels is mede op basis van zijn rekenmodel een app (Smoover) ontwikkeld binnen het programma Brabant in Car III. Deze app geeft weggebruikers onder meer snelheidsadviezen op basis van het actuele verkeersaanbod en de voorspelde drukte op de weg.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Snelheidslimiet instellen op basis van drukte - VerkeersNet

Snelheidslimiet instellen op basis van drukte

smooverAls we onze snelheid tijdig zouden aanpassen aan de drukte op de weg, zouden er minder files zijn. Maar welke snelheid is ideaal bij een bepaalde verkeersdruk? Erwin Walraven combineerde bestaande verkeersmodellen met methoden uit de kunstmatige intelligentie (onder andere Reinforcement Learning) en informatica en ontwierp hiervoor een rekenmodel.

Voor de master-scriptie waarin het rekenmodel beschreven is. krijgt hij de Ngi-NGN Informatie Scriptieprijs voor Informatica en Informatiekunde 2014 bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW).

Met het model is op basis van het verkeersaanbod de juiste snelheidslimiet berekenen, waarmee een optimale doorstroom van het verkeer bevorderd kan worden. Uit evaluatiestudies blijkt dat als een beperkt deel van de weggebruikers zich aan de geadviseerde snelheidslimiet zou houden, de vertraging al zou verminderen.

Inmiddels is mede op basis van zijn rekenmodel een app (Smoover) ontwikkeld binnen het programma Brabant in Car III. Deze app geeft weggebruikers onder meer snelheidsadviezen op basis van het actuele verkeersaanbod en de voorspelde drukte op de weg.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.