Verkeerscentrale Zuid-Nederland geopend

ecotwin_tno_daf_800Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft de Verkeerscentrale Zuid-Nederland van Rijkswaterstaat en de Innovatiecentrale officieel geopend.

Vanuit de Innovatiecentrale worden grootschalige experimenten op de openbare weg uitgevoerd.

Schultz: ,,De data van de nieuwe Verkeerscentrale wordt gebruikt in de Innovatiecentrale. Daar stimuleren we de ontwikkeling van nieuwe technieken, die bijdragen aan een betere doorstroming van het verkeer. Dit is belangrijk voor onze automotive sector en voor de koppositie die we internationaal willen innemen op het gebied van Smart Mobility.’’

Met de opening van de Innovatiecentrale heeft de minister het officiële startschot gegeven voor overheden, kennisinstellingen en marktpartijen om op de openbare weg grootschalige experimenten met Smart Mobility uit te voeren. Door in het dagelijks verkeer te experimenteren zijn de effecten van de oplossingen direct zichtbaar.

Eén van de eerste concrete projecten van de Innovatiecentrale is een app tegen spookfiles op de A58. Via deze app krijgen weggebruikers continu snelheidsadvies, waardoor de doorstroming verbetert. Het snelheidsadvies is gebaseerd op data uit de Verkeerscentrale. Het uiteindelijke doel van de experimenten is de ontwikkeling van de zelfrijdende auto te stimuleren.

In dat kader demonstreerden TNO en DAF Automated ‘2-Truck Platooning’ op de N270 in Helmond. Met 2-Truck Platooning rijden twee trucks coöperatief op korte afstand van elkaar, door de technologie van geautomatiseerd rijden. De chauffeur in de tweede vrachtwagen heeft zelfs geen stuurtaak meer omdat naast het gasgeven en remmen, ook het sturen automatisch gaat.

Een belangrijk onderdeel binnen het programma 2-Truck Platooning is door DAF en TNO opgezet onder de noemer EcoTwin.

De EcoTwin demo is vooral gericht op het tonen van de technische conceptontwikkeling. Doel is om te laten zien dat het tweede voertuig technisch in staat is om het voorliggende voertuig automatisch op korte afstand te volgen, doordat ze via draadloze communicatie onderling verbonden zijn en het tweede voertuig automatisch kan gasgeven, remmen en sturen.
Binnen het project is de doelstelling de beide vrachtwagencombinaties zo dicht mogelijk achter elkaar te laten rijden, waardoor op termijn brandstofbesparingen van 10% mogelijk worden en daarmee gelijke reducties in de uitstoot van CO2.

“We willen eerst laten zien dat automated platooning met twee trucks technisch haalbaar is, aldus Paul van den Avoort, Programmadirecteur Mobilty en Logistic van TNO. “Het is de eerste stap in het vijf jaren programma met als doel dit nieuwe logistieke concept technisch en wettelijk mogelijk te maken op het Nederlandse wegennet. Een vervolgstap is het testen van 2-Truck Platooning op de Rotterdamse Maasvlakte.”

TNO denkt geautomatiseerd 2-Truck Platooning vóór 2020 op de openbare weg mogelijk te maken.

Onderwerpen:

Auteur: Steven Don

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.