Subsidie voor onderzoek naar voetgangers- en fietsstromen in steden

onderzoek_voetgangersHet gedrag van langzaam verkeer blijkt veel complexer dan van snel verkeer. Een groot opgezet onderzoeksprogramma dat zich richt op het slow mode traffic behaviour moet meer inzicht opleveren in de groeiende voetgangers- en fietsersstromen in steden.

Het onderzoek staat onder leiding van prof. Serge Hoogendoorn van de TU Delft die daarvoor ERC Advanced Grant heeft gekregen, een subsidie van maximaal 2,5 miljoen van de Europese Research Council bedoeld voor ervaren, excellente wetenschappers die innovatief en baanbrekend onderzoek doen.

serge_hoogendoorn
Prof. Serge Hoogendoorn.

Drukke winkelstraten en stations, grote drukte bij evenementen, fietsfiles en zwerffietsen en verkeersveiligheidsproblemen waar langzaam en snel verkeer samenkomen. Het gebrek aan empirische inzichten, gedragstheorieën, modellen en tools om planning, ontwerp en management te ondersteunen, vormt een belemmering voor de aanpak van dit soort problemen. Hoogendoorn verwacht belangrijke wetenschappelijke doorbraken door het gebruik van innovatieve big data verzameling en analyse, virtual en augmented reality, social-media analytics, remote sensing en crowd sourcing. Deze kunnen worden gebruikt voor nieuwe oplossingen voor een veilige, bereikbare, leefbare en concurrerende stad, aldus de hoogleraar.

Het onderzoek zal deels plaatsvinden onder de vlag van het AMS-institute, waar Hoogendoorn aan is verbonden.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Subsidie voor onderzoek naar voetgangers- en fietsstromen in steden - VerkeersNet

Subsidie voor onderzoek naar voetgangers- en fietsstromen in steden

onderzoek_voetgangersHet gedrag van langzaam verkeer blijkt veel complexer dan van snel verkeer. Een groot opgezet onderzoeksprogramma dat zich richt op het slow mode traffic behaviour moet meer inzicht opleveren in de groeiende voetgangers- en fietsersstromen in steden.

Het onderzoek staat onder leiding van prof. Serge Hoogendoorn van de TU Delft die daarvoor ERC Advanced Grant heeft gekregen, een subsidie van maximaal 2,5 miljoen van de Europese Research Council bedoeld voor ervaren, excellente wetenschappers die innovatief en baanbrekend onderzoek doen.

serge_hoogendoorn
Prof. Serge Hoogendoorn.

Drukke winkelstraten en stations, grote drukte bij evenementen, fietsfiles en zwerffietsen en verkeersveiligheidsproblemen waar langzaam en snel verkeer samenkomen. Het gebrek aan empirische inzichten, gedragstheorieën, modellen en tools om planning, ontwerp en management te ondersteunen, vormt een belemmering voor de aanpak van dit soort problemen. Hoogendoorn verwacht belangrijke wetenschappelijke doorbraken door het gebruik van innovatieve big data verzameling en analyse, virtual en augmented reality, social-media analytics, remote sensing en crowd sourcing. Deze kunnen worden gebruikt voor nieuwe oplossingen voor een veilige, bereikbare, leefbare en concurrerende stad, aldus de hoogleraar.

Het onderzoek zal deels plaatsvinden onder de vlag van het AMS-institute, waar Hoogendoorn aan is verbonden.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.