Nieuw voetgangerslicht neemt onzekerheid bij oversteken weg

Nieuw voetgangerslicht moet wijfelende voetgangers helpen.

 

Nieuw voetgangerslicht moet wijfelende voetgangers helpen.
Nieuw voetgangerslicht moet wijfelende voetgangers helpen.

De proef met een nieuw voetgangerslicht in Tilburg is succesvol verlopen. Voetgangers kunnen zien hoelang het duurt eer ze groen krijgen en hoeveel tijd ze hebben om over te steken.

Eén van de belangrijkste knelpunten voor veel voetgangers is dat zij nog niet aan de overkant zijn op het moment dat het licht voor hen op rood springt. Het is voor hen niet duidelijk hoeveel tijd resteert voordat de auto’s uit de conflicterende richting groenlicht krijgen en gaan rijden. Hierdoor voelen mensen zich zeer onzeker en hebben ze een opgejaagd gevoel. Ook de wachttijd, en dan met name de onzekerheid over de lengte van de wachttijd, blijkt een belangrijk probleem.
Volgens Hans Godefrooij van DTV Consultants en Guido van Vught van de gemeente Tilburg biedt het nieuwe voetgangerslicht daarvoor een goede oplossing. Als een voetganger op de knop drukt, gaat in de onderste lamp het woord “wacht” knipperen. Tegelijkertijd wordt met behulp van dovende witte LED’s een indicatie gegeven van de resterende wachttijd.
Als alle witte LED’s zijn gedoofd, gaat het licht op groen. Vanaf dit moment gaat tevens een band van groene LED’s rond het (gedoofde) rode voetgangerslicht branden. De snelheid waarmee deze groene LED’s één voor één doven is gebaseerd op het verloop van de gereserveerde oversteektijd, bestaande uit de groenfase, de groenknipperfase en de veilige roodfase.
Als de groentijd en groenknipperfase voorbij is, springt het licht op rood. De duur van de zogenaamde veilige roodfase wordt, als onderdeel van de totale oversteektijd, weergegeven met behulp van de dovende groene LED’s rond het rode licht. Hiermee wordt dus inzichtelijk gemaakt hoeveel tijd voetgangers nog hebben om de oversteek af te maken nadat het licht op rood is gesprongen.
Op een belangrijke oversteeklocatie voor voetgangers in Tilburg, over de Paleisring, zijn in juni 2008 de nieuwe voetgangerslichten in gebruik genomen. Van alle ondervraagden geeft 94% aan de witte dovende lampjes (wachttijdindicatie) te begrijpen; 97% van de ondervraagden begrijpt de dovende groene lampjes (resterende oversteektijd). Van de respondenten vindt 83% het prettig dat ze kunnen zien hoe lang het nog duurt voordat het licht op groen springt; 10% maakt het niet uit en slechts 4% vindt dit vervelend. Omdat het voetgangerslicht aangeeft hoe lang men nog moet wachten, is 59% van de voetgangers, naar eigen zeggen, minder snel geneigd om door rood te lopen. Omdat op deze locatie geen vooronderzoek is uitgevoerd, zijn geen objectieve gegevens bekend over het effect dat het nieuwe licht heeft op de roodlichtnegatie.

De gemeente zoekt nu een tweede locatie waar een proef kan worden gestart. Ook beproeft Tilburg op de Schouwburgring voetgangerdetectiematten waarmee langer groen kan worden aangevraagd. Op het Piusplein wordt een proef gestart met radardetectie om de groentijd, groenknippertijd of ontruimingstijd te verlengen.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Nieuw voetgangerslicht neemt onzekerheid bij oversteken weg - VerkeersNet

Nieuw voetgangerslicht neemt onzekerheid bij oversteken weg

Nieuw voetgangerslicht moet wijfelende voetgangers helpen.

 

Nieuw voetgangerslicht moet wijfelende voetgangers helpen.
Nieuw voetgangerslicht moet wijfelende voetgangers helpen.

De proef met een nieuw voetgangerslicht in Tilburg is succesvol verlopen. Voetgangers kunnen zien hoelang het duurt eer ze groen krijgen en hoeveel tijd ze hebben om over te steken.

Eén van de belangrijkste knelpunten voor veel voetgangers is dat zij nog niet aan de overkant zijn op het moment dat het licht voor hen op rood springt. Het is voor hen niet duidelijk hoeveel tijd resteert voordat de auto’s uit de conflicterende richting groenlicht krijgen en gaan rijden. Hierdoor voelen mensen zich zeer onzeker en hebben ze een opgejaagd gevoel. Ook de wachttijd, en dan met name de onzekerheid over de lengte van de wachttijd, blijkt een belangrijk probleem.
Volgens Hans Godefrooij van DTV Consultants en Guido van Vught van de gemeente Tilburg biedt het nieuwe voetgangerslicht daarvoor een goede oplossing. Als een voetganger op de knop drukt, gaat in de onderste lamp het woord “wacht” knipperen. Tegelijkertijd wordt met behulp van dovende witte LED’s een indicatie gegeven van de resterende wachttijd.
Als alle witte LED’s zijn gedoofd, gaat het licht op groen. Vanaf dit moment gaat tevens een band van groene LED’s rond het (gedoofde) rode voetgangerslicht branden. De snelheid waarmee deze groene LED’s één voor één doven is gebaseerd op het verloop van de gereserveerde oversteektijd, bestaande uit de groenfase, de groenknipperfase en de veilige roodfase.
Als de groentijd en groenknipperfase voorbij is, springt het licht op rood. De duur van de zogenaamde veilige roodfase wordt, als onderdeel van de totale oversteektijd, weergegeven met behulp van de dovende groene LED’s rond het rode licht. Hiermee wordt dus inzichtelijk gemaakt hoeveel tijd voetgangers nog hebben om de oversteek af te maken nadat het licht op rood is gesprongen.
Op een belangrijke oversteeklocatie voor voetgangers in Tilburg, over de Paleisring, zijn in juni 2008 de nieuwe voetgangerslichten in gebruik genomen. Van alle ondervraagden geeft 94% aan de witte dovende lampjes (wachttijdindicatie) te begrijpen; 97% van de ondervraagden begrijpt de dovende groene lampjes (resterende oversteektijd). Van de respondenten vindt 83% het prettig dat ze kunnen zien hoe lang het nog duurt voordat het licht op groen springt; 10% maakt het niet uit en slechts 4% vindt dit vervelend. Omdat het voetgangerslicht aangeeft hoe lang men nog moet wachten, is 59% van de voetgangers, naar eigen zeggen, minder snel geneigd om door rood te lopen. Omdat op deze locatie geen vooronderzoek is uitgevoerd, zijn geen objectieve gegevens bekend over het effect dat het nieuwe licht heeft op de roodlichtnegatie.

De gemeente zoekt nu een tweede locatie waar een proef kan worden gestart. Ook beproeft Tilburg op de Schouwburgring voetgangerdetectiematten waarmee langer groen kan worden aangevraagd. Op het Piusplein wordt een proef gestart met radardetectie om de groentijd, groenknippertijd of ontruimingstijd te verlengen.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.