Google gaat concurrentie met TomTom aan

googleDe data uit Google Maps is goed bruikbaar voor gebruik in verkeersmanagementprojecten, concludeert TNO na onderzoek. Daarmee begeeft Google zich op het terrein dat tot nu toe was voorbehouden aan TomTom.

TomTom levert al langer historische en actuele verkeersdata. Dergelijke data wordt onder meer door de ANWB gebruikt voor de file-informatie. Maar ook wordt met de data het effect van verkeersmaatregelen geëvalueerd door actuele en historische data te vergelijken.

In opdracht van Google onderzocht TNO de bruikbaarheid, dekking en mogelijke kostenbesparing van de statistieken die Google Maps produceert. In dit onderzoek werkte TNO met geanonimiseerde, geaggregeerde historische verkeersstatistieken van Google. Deze statistieken – zoals snelheden en verkeersvolumes – vergeleek TNO met de metingen van 3.000 verkeerssensoren in het wegennet in Nederland zoals bij de ring A10 bij Amsterdam.

De statistieken die Google beschikbaar stelde van gemiddelde snelheden hadden een afwijking van slechts 5 tot 10% ten opzichte van de via traditionele sensoren gemeten snelheid. Dat betekent een afwijking van maximaal 5 km per uur bij een gemiddelde snelheid van 50 km per uur. Deze statistieken leveren een zeer kostenefficiënte additionele databron op voor verkeersmanagers, aldus TNO.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Google gaat concurrentie met TomTom aan - VerkeersNet

Google gaat concurrentie met TomTom aan

googleDe data uit Google Maps is goed bruikbaar voor gebruik in verkeersmanagementprojecten, concludeert TNO na onderzoek. Daarmee begeeft Google zich op het terrein dat tot nu toe was voorbehouden aan TomTom.

TomTom levert al langer historische en actuele verkeersdata. Dergelijke data wordt onder meer door de ANWB gebruikt voor de file-informatie. Maar ook wordt met de data het effect van verkeersmaatregelen geëvalueerd door actuele en historische data te vergelijken.

In opdracht van Google onderzocht TNO de bruikbaarheid, dekking en mogelijke kostenbesparing van de statistieken die Google Maps produceert. In dit onderzoek werkte TNO met geanonimiseerde, geaggregeerde historische verkeersstatistieken van Google. Deze statistieken – zoals snelheden en verkeersvolumes – vergeleek TNO met de metingen van 3.000 verkeerssensoren in het wegennet in Nederland zoals bij de ring A10 bij Amsterdam.

De statistieken die Google beschikbaar stelde van gemiddelde snelheden hadden een afwijking van slechts 5 tot 10% ten opzichte van de via traditionele sensoren gemeten snelheid. Dat betekent een afwijking van maximaal 5 km per uur bij een gemiddelde snelheid van 50 km per uur. Deze statistieken leveren een zeer kostenefficiënte additionele databron op voor verkeersmanagers, aldus TNO.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.